neděle 10. dubna 2016

Dragon Age: Origins DLC

Konečně! Konečně jsem po letech úspěšně dohrála Dragon Age: Origins a snad si i bezpečně uchovala achievementy. Začínám věřit, že je do důchodu posbírám všechny. Hlavně jsem si ale starou hru osvěžila novým obsahem a ráda bych se teď podělila o dojmy.

DLC jsou dvousečný meč. Nikoho nepotěší, když za všechna DLC zaplatí pomalu tolik co za novou plnohodnotnou hru a pak odchází s pocitem, že byl vlastně tak trochu okraden. Ve zdravé míře je to však skvělý způsob, jak z něčeho známého udělat zase něco nového. Proto první hry skoro nikdy s DLC nehraji. Ta přichází na řadu až při opakování. Dragon Age je na to pak skvělým pokusným morčetem, protože některé části hry už mě k smrti nudí, jak je znám z paměti.

Bohužel jsem se ještě nedostala ke všemu, něco jsem si nechala i pro příště. Je to případ Leliana's Song, The Golems of Amgarrak, The Darkspawn Chronicles, A Tale of Orzammar a dárků. Lelianu příliš nemusím, a tak jsem ji odkládala, jak se dalo. Golemové obsahují varování na mega obtížnost, což je pro někoho, kdo zprvu zuřil i u normální obtížnosti, dost zastrašující. Za trpasličí origin jsem ještě nehrála, na zplozence se mi podařilo naprosto zapomenout a u dárků nejsem rozhodnutá, jestli je chci. Rozhodně mám příští hru co dohánět.

The Stone Prisoner
Shale! Kamenný vězeň je DLC, které si musíte pořídit za každou cenu, protože je naprosto úžasné. Poté, co při náhodném setkání získáte ovládací kámen ke golemovi, se vám otevře nová oblast - vesnice Honnleath, kde se vydáváte po stopách starého příběhu o mágovi, jehož brutálně zavraždil vlastní golem. Na konci pak máte možnost naverbovat nového člena party - Shale. Je vtipná, je skvělá, má smrtící smysl pro humor a také nemilý zvyk vraždit lidi a ptáky (hlavně ptáky!). Pokud jde o zakomponování její postavy do základní hry, nikdy jsem neměla pocit, že by hrála druhé housle. Její charakter je významný, má vlastní komentáře, stejné množství dialogů jako ostatní a při plnění některých úkolů musíte počítat s následky. Snad jen mě trochu zklamalo, když jsem s ní přišla do Orzammaru a všichni to přešli s klidem.
Hodnocení: 5/5

Return to Ostagar
Návrat do Ostagaru byl na jednu stranu skvělý, na druhou stranu dost nudný. Jak název napovídá, vracíte se v průběhu hry na místo zpackané bitvy, kde zemřel všemi milovaný král Cailan, s ním půl vojska a náš řádový otec Duncan. Hra je asi na hodinu a příběh tu víceméně nenajdete. Na začátku potkáte umírajícího zběha, který vám prozradí, kde najít Cailanovu zbroj a nějaké jeho dopisy, načež se věci vydáte hledat. Dostáváte se tak do známého tábora, věže a na kousek bitevního pole, přičemž poctivě vybíjíte zplozence. To je ta nudná část.
Ta zajímavá přichází v obsahu dopisů, z nichž jsem vyčetla pár pro mě dost šokujících věcí a jen si potvrdila, že Cailan byl přesně takový idiot, jak jsem si myslela už od začátku. A také v průběžných komentářích Alistaira nebo Loghaina. Alistarovu verzi jsem shlédla jen na Youtube a přišla mi dost o ničem. Na to, jak prohranou bitvu zprvu prožíval, mi tady přišel příliš vyrovnaný a klidný, v kombinaci s Wynne dokonce dojde i na vtipkování.
Loghainovy reakce byly mnohem lepší. Jednak v nich byly jasně cítit emoce, druhak mě jeho bezcitnost, s níž se na "místo činu" vrátil, dost překvapila. Čekala jsem něco jiného. V každém případě to bylo zajímavé zjištění, a byť jsem musela poupravit pár názorů na něj, stále ho zbožňuji. Vzhledem k tomu, že jsem ho používala jako tanka, jsem bojovala s myšlenkou na něj narvat Cailanovu zbroj, protože i ke konci hry se stále vyplatila. Úplně vidím, jak by mě umlátil helmou, kdybych to zkusila...
Hodnocení: 3/5

Warden's Keep
Pokud si toto DLC koupíte, najdete v základním táboře muže, který vás požádá o pomoc. Jeho rod byl kdysi na úrovni, ale pak prý jeho babička, slavná Šedá strážkyně, zradila krále a tím zničila rodinné jméno. Chce po vás proto, abyste navštívili pevnost, kde měli být vzbouřenci pobiti, a zjistili, jestli je to pravda.
Je to příběhový úkol asi na hodinu, hodinu a půl, během níž budete krom vybíjení zplozenců rozplétat dávnou historii a rozhodnete si jedno dilema na základě svého přesvědčení. Krom několika speciálních předmětů, které jsem ke konci hry již bohužel nevyužila, zde můžete získat i speciální schopnost Power of Blood. Hrála jsem za mága a byla jsem z ní nadšená, protože ze mě v kombinaci s krvavou magií dělala vražednou bestii s témě neomezenou magií. Předpokládám, že u ostatních tříd bude schopnost stejně užitečná. A navíc si ji můžete užít i v Awakeningu!
Hodnocení: 4/5

Witch Hunt
Současnou linii jsem hrála za krvavého mága, který se vůči kruhům sice nevymezoval, ale templáře a Andraste v lásce rozhodně neměl. Romanci jsem měla s Morrigan a v závěru Origins jsem se stala otcem jejího prapodivného dítěte. Dalo by se tedy říct, že toto DLC bylo děláno přesně pro mě. Přesto jsem z této kapitoly byla značně zklamaná.
Po poražení arcidémona se rozhodnete ignorovat Morriganinu žádost, abyste ji nehledali, a vydáte se zpátky k Flemethině chatrči. Tam narazíte na dálskou elfku Ariane, která ji hledá stejně jako vy. Morrigan se totiž zastavila v jejich táboře a ukradla vzácnou knihu, kterou teď elfka chce dostat zpět. Společně proto pokračujete do Kruhu, kde do party přiberete mladého mága - lingvistu Finna.
Zatímco Finn je vtipný a skvěle napsaný společník, Ariane je typická elfka, což pro mě neznamená nic dobrého. V každém případě s nimi putujete do tří lokací, během nichž mezi sebou často vedou rozhovory nebo komentují okolí. Je to jakási kompenzace za to, že s nimi sami dialog vést nemůžete. Příběhově je to takový průměr. Čekáte čarodějku, dostanete další lekci z elfské historie. Hlavu a patu to má, emoce to ovšem nevzbudí a zájem jen minimálně. Konec celého questu mi pak přišel naprosto o ničem. Osobně nedoporučuji.
Hodnocení: 2/5

Awakening
Awakening mě vždy překvapí svou délkou. Čeká vás totiž minimálně patnáct hodin zábavy, což je na DLC pěkná várka nového obsahu. Na začátku se bez ohledu na váš Origins závěr stáváte velitelem fereldenských Strážců a přijíždíte do pevnosti Vigil's Keep, kde vás čeká útok mluvících zplozenců. Nečekaně inteligentní nepřítel otevírá novou záhadu, kterou je potřeba vyřešit dříve, než budou pevnost i blízké město Amaranthine srovnány se zemí. Přitom vás čeká verbování šesti společníků, celá řada side-questů, šlechtické spiknutí, budování obrany a rozhodnutí, která ovlivní politiku vám svěřeného regionu.
Některé věci (romance) zde budete hledat marně, jiné (výroba run, nové schopnosti) zase přibudou. Zápletka je rozhodně zajímavá a dobře napsaná. Navíc zde najdete spoustu návazností. Společníci Anders a Justice se nám později objeví v Dragon Age 2, událostem před DAO a DAA předchází děj knihy Volání, která vám na příběh Awakeningu a hlavně na jistou osobu vrhne trochu jiné světlo, a do budoucna se nám tu otevírá skvělá příležitost pro pokračování. Osobně doufám, že toho jednou autoři série využijí.
I kdybyste si měli k DAO pořídit jen jedno jediné DLC, Awakening je jasný vítěz.
Hodnocení: 5/5

Blood Dragon Armor
Toto brnění je spíše reklamní maličkostí rozdávanou při koupi hry a dá použít i v DA2 a Mass Effectu jako skafandr (vzhled je pokaždé jiný). Jde o těžkou zbroj, kterou jsem na svém válečném mágovi (nejnabušenějším členu party) nosila až do samého konce. Rozhodně nejde o nějaký šmejd, hodnoty však nejsou ani nadmíru nadsazené. Zbroj dostanete zadarmo, helmici, rukavice a boty si musíte za přijatelnou cenu koupit u Bodahna. Set je však použitelný jen v základní hře a v DLC přímo v ní zakomponovaných. Pokud tedy vše nepotřebné z inventáře ihned prodáváte, stane se vám v DLC mimo hru to co mě: Hrdina Fereldenu vám bude po lokacích běhat ve spodním prádle, dokud na sebe nenajde něco jiného. V Awakeningu jsem okradla brzy mrtvou postavu a i rychle něco ulovila z mrtvých nepřátel, ale třeba ve Witch Hunt jsem takto oběhla pomalu třetinu, než jsem našla nějaké roucho. Myslete na to a na konci Origins si nechce v inventáři záložní výzbroj.

Žádné komentáře: