středa 9. prosince 2015

Bisexualita II

Kdysi v prehistorii jsem už jeden článek na toto téma psala a teď bych se k tomu ráda vrátila, jen z jiného úhlu. V minulém článku jsem převážně vysvětlovala, co bisexualita vlastně je (nebo jak ji vnímám já). V tomto bych se ráda rozepsala o tom, co mě na ní nebo spíš na názorech na ni štve. 

Nic jako bisexualita neexistuje
Tohle je názor, se kterým se setkáte prakticky v jakékoliv diskuzi a který bude nejspíš i většinový. A je úplně jedno, jestli si budete povídat s heterosexuálem nebo s homosexuálem, protože to je jedna z mála věcí, ve kterých se obě skupiny ohledně sexuality až překvapivě často shodnout. Pro spoustu lidí je bisexualita jen přechodné období, známka nerozhodnosti, neschopnosti si jít za svým. Pokud jste s mužem, jste pro všechny hetero. Pokud jste s ženou, jste pro všechny homo. A nedej bože, abyste se jednou rozhodli pro muže a po druhé pro ženu, protože to všichni začnou vnímat jako osvícení boží, které vás po letech sebezapírání konečně dovedlo na správnou cestu a přepnulo vám orientaci. Protože přepnout orientaci jde jen tak, lusknutím prstů. Fakt je vtipné, když si tohle myslí i homosexuálové.
V každém případě pokud neexistuje bisexualita, neexistujete vlastně ani vy. Na většinu jste moc homo, na menšinu zase moc hetero. Nikam nepatříte, všude na vás koukají skrz prsty, všude jste exot. A přitom byste si řekli, že když jste schopní mít heterosexuální vztah, nechají vás heterosexuálové na pokoji. Nebo že když má většina homosexuálů negativní zkušenosti s diskriminací a popíráním jejich identity, zachovají si otevřenou mysl a budou tolerantní. Haha...

Z toho vyrosteš
Přezíravá odpověď, po které každý sáhne strašně rychle a snadno. Mávnutí rukou, obrácení očí v sloup, pobavený tón. Všechny tyto signály vám během vteřiny řeknou, že podstatná část vaší osobnosti právě byla naprosto znevážena a odsunuta na vedlejší kolej. Jako kdyby vám někdo řekl: "Tobě se líbí Lunetic? Z toho vyrosteš." Jako by nebyl rozdíl mezi popovou skupinou, jejíž první album jste si právě koupili, a osobností, kterou budete mít do konce života. Prostě tak. Vyrostete z toho, kým jste. Jednoduché. Tak přestaňte obtěžovat a jděte raději dělat něco užitečného. 
Tuto reakci nesnáším asi ze všech nejvíc. Má však jednu výhodu - je omezena věkem a já už mám na hřbetě číslici, která jakékoliv další dospívání vcelku popírá, takže už se s ní tolik nesetkávám. Na druhou stranu je tu ještě....

Jenom chceš být zajímavá
Chápete, samé jedničky ve škole nevyšly, prachy nemám, jedinečný módní styl z mého šatníku nevypadl a na špičku oboru už se nejspíš taky nevyhrabu, takže abych nějak upoutala pozornost, rozhodnu se to vzít přes svůj milostný a partnerský život. Jeden měsíc budu chodit se ženou, druhý s mužem a všichni o mně budou mluvit a já budu šťastná, přesťastná, protože o tohle mi celou dobu šlo. 
Svým způsobem takto argumentující lidi lituji, protože pokud někdo považuje vztah za způsob přitahování pozornosti, musí mít dost zajímavou definici vztahu. Upřímně doufám, že se svými partnery nejsou jen proto, že jim přišli cool. 

Experimentování je dobrá věc
Experimentování zcela jistě je dobrá věc. Pomáhá rozšiřovat hranice, oživovat vztahy, pomáhá objevovat sebe sama. Proti tomu zcela jistě nelze nic namítat. Předpokládám ale, že každému uvažujícímu jedinci dojde rozdíl mezi experimentem a vztahem nebo zaujetím tím či oným pohlavím. U experimentu prostě jen zkoušíte něco nového a nevíte, jestli se vám to bude líbit. Zjistíte to, až to vyzkoušíte. Když se žena rozhodne to po mnoha letech vztahů s muži zkusit se ženou, protože je prostě zvědavá, jaké to je, je to experiment. Pokud se ženami pak bude nadále spát, ale nikdy ji ani nenapadne s žádnou vejít v plnohodnotný vztah, je to oživení. Pokud se ovšem do někoho zamilujete, pokud vás přitahuje, myslíte na něj, představujete si sex s ním, oddáváte se sexu s ním, chcete s ním žít a sdílet dobré i špatné a čirou náhodou to je jednou žena, jednou muž, je to sexuální orientace. Bisexuální. Nemusíte mít vztah s obojím, abyste věděli, že s obojím být chcete. Nemusíte spát s obojím, abyste věděli, že vás obojí přitahuje. Na rozdíl od experimentu jde totiž o dlouhodobou věc, která se s vámi potáhne od začátku vaší sexuality až do vaší smrti. Ne něco, co zkusíte a buď se vám to zalíbí a přidáte to do repertoáru nebo ne.

Všichni bisexuálové jsou promiskuitní
To, že chcete spát s muži i ženami v představách většiny lidí znamená, že s nimi chcete spát najednou, nejlépe každou noc s někým jiným a vaším životním snem je přidat se do trojky každé partnerské dvojici, která si o to řekne. Život bisexuála je pro ně jedním nespoutaným, nikdy nekončícím řetězcem milostných poměrů, sexuálních experimentů a zvrhlých večírků, z nichž by se markíz de Sade rozplýval blahem, a bisexuál je vlastně jakýmsi sexuálním bohem s nesčetnými zážitky a zkušenostmi, řecký ideál krásy, s nímž chce každý spát, ale nikdo mít vztah. 
Naprosto netuším, kde se tahle fáma vzala nebo proč jí věří tolik lidí, ale je tady a komplikuje mi život. Ať už druhá strana v diskuzi po zjištění, že jsem bisexuál, v bisexualitu jako takovou věří nebo ne, najednou ve mně nevidí osobu ale zosobnění chtíče. Stanu se běhnou, šlapkou, kurvou, která jde s každým, protože je jí jedno, s kým ten sex bude mít, hlavně že ho bude mít. Někomu to přijde zajímavé a chce si udělat výjimečný zářez na pažbě. Jiný si div neodsedne, protože co kdyby se AIDS dal chytit i jen ze sezení u jednoho stolu. Pro oba ale přestávám být adeptem na vážný vztah. Někde jsem četla, že bisexuálové mají ze všech sexuálních menšin největší procento nezadaných. Nedivila bych se, kdyby za to velkou měrou mohla právě tahle pověra.
"Bisexuálové? Co ti mají společného s lesbičkami? Nebo s gayi, když už jsme u toho?  Přechodová sexuální orientace? Faktem je, že homosexuálové si nemůžou vybrat, bisexuálové ano. Takže, užívá si autorka tohohle dopisu chuť spermatu, když líže svoji přítelkyni? Hlavně se chraňte. Několikanásobně. Spektrum nemocí, které bisexuálové přenášejí, je hodně široké."
“Bisexuals? What does this have to do with lesbians? Or gays for that matter? The gateway sexual preference? The thing is that homosexuals don’t get to choose, bisexuals do. Thus, did the author of this letter enjoy the taste of semen when she goes down on her girlfriend? Protect yourself. Several times over. The diseases these bisexual men and women pass are large scale.”

Bisexuálům nezáleží na pohlaví, jde jim o osobnost
Jsou ovšem věci, které mě dostávají i na ostatních bisexuálech a jejich zastáncích. Třeba toto prohlášení nechápu. Možná jde o nějaký komunikační šum a já to nepochopila, jak jsem měla. Možná jsou dva druhy bisexuálů. Možná je svět prostě jen strašně složité místo. V každém případě já rozhodně nehledám jen osobnost. Dobře, to vyznělo špatně. Samozřejmě že nehledám partnera pro vztah jen na základě jeho fyzického vzhledu. Jde mi spíš o to, že uvedené větě rozumím tak, že jde o pátrání po specifickém typu osobnosti, přičemž je dotyčnému jedno, zdali tento typ najde v těle ženy či v těle muže. Jde tedy nejspíš o značně androgynní osobu. A tady dochází ke střetu. Má ideální partnerka se povahově naprosto odlišuje od mého ideálního partnera. Zatímco u žen preferuji velmi ženskou osobnost i vzhled, u mužů zase vyžaduji přesný opak. Chci maskulinní typ s převahou mužských charakterových vlastností. Pravé ženy a pravé muže. Androgynní typy ve mně nevzbuzují vůbec žádnou touhu, nepřitahují mě, nepřijdou mi v otázce partnerství či sexu absolutně ničím zajímaví. Jako kdybych místo jednoho či druhého nedostala nic.
Takže nevím. Jsem divná já, nebo ostatní? A proč jsem zatím potkala asi jen pět lidí se stejným pohledem na věc?

Jsem hrdá, že jsem bisexuál! / Všichni bisexuálové jsou nádherní!
Podpora je strašně skvělá věc. Každý z nás ji potřebuje a žít se bez ní dá jen těžko, jenže přehánět se to nesmí ani s ní. Mám pocit, že někteří podporovatelé a propagátoři (a nejen bisexuálů) jsou tak trochu padlí na hlavu a staví na piedestal něco, co tam vůbec nepatří. Proč bych měla být hrdá na to, že jsem bisexuál? Udělala jsem snad něco proto, abych si to zasloužila? Darovala jsem ledvinu, uběhla 100 kilometrů? Vytáhla dítě z hořícího domu? Ne. Prostě jsem se jen narodila a v pubertě zjistila, že se mi z nějakého záhadného důvodu líbí ženy stejně jako muži. Jsem se sebou v tomto ohledu smířená, důvod k hrdosti však nevidím ani jeden. Hrdí můžete být jen něco, o co jste se zasloužili, ne na něco, co jste dostali zadarmo. 
"Jsi nádherná!" je ultimátní kompliment všech sluníčkových lidí na světě. Je jedno, jestli chtějí podpořit někoho, kdo má problémy s pletí, kdo přišel o nohu, má menšinovou sexuální orientaci nebo chronické deprese. Všichni jsou nádherní. Ale... proč? Vždyť to většinou ani nedává smysl? Třeba v tomto případě. Prostě ne. Ne.

O co mi vlastně jde?
Jde mi o to, aby se svět přestal tvářit, že jsem spadla z Marsu, a aby mě lidé nepovažovali na základě jedné jediné informace buď za běhnu nebo za rozmazleného spratka, který si vynucuje pozornost. Také ale nechci, aby mi okamžitě někdo padal kolem krku a prohlašoval, jak jsem úžasná a epická. Chci, aby se to vzalo s klidem. Zaznamenáno, vyhodnoceno, jedeme dál. Jako když se někoho zeptáte, jestli je ženatý. On odpoví ano, vy si řeknete fajn a začnete se bavit o volbách.
"Mám svou ženskou stránku, i svou mužskou stránku. Myslím, že jsem mezi nimi konečně našla rovnováhu. Konečně se mezi sebou dohodly. Když jsem s mužem, nejsem heterosexuální. Když jsem s ženou, nejsem homosexuální. Prostě jsem vždy bi. Vždy jsem to já. Nemůžu si 'vybrat jednu stranu' nebo 'druhou vypnout'."

16 komentářů:

Shinigami řekl(a)...

"Nic jako bisexualita neexistuje"
Tohle když někde čtu, zvlášť jako názor "odborníka", otvírá se mi kudla v kapse.

"Z toho vyrosteš"
Já se setkala s názorem, že se mám "ovládnout" a svoje city potlačit. Žel nezdařilo se.

"Jenom chceš být zajímavá"
Za tímto účelem si raději pořizuji extravagantní boty.

"Experimentování je dobrá věc"
S city neexperimentuji.

"Všichni bisexuálové jsou promiskuitní"
Stejná "pravda" jako že všichni homosexuálové mají AIDS. Ten koment na konci je děsivý. Takovým hovadinám fakt někdo věří?!

"Bisexuálům nezáleží na pohlaví, jde jim o osobnost"
Je to spíš myšleno tak, že hledáš člověka, kterého budeš milovat, bez ohledu na to, jakého je pohlaví. Můžeš přece milovat velmi rozdílné povahy kvůli velmi odlišným vlastnostem. Na druhou stranu taky můžeš potkat někoho, kdo tě uhrane, i když se tvému původnímu ideálu ani nepřibližuje.

"Jsem hrdá, že jsem bisexuál! / Všichni bisexuálové jsou nádherní!"
Sexuální orientace má pro mě stejnou vypovídající hodnotu asi jako barva očí.

"O co mi vlastně jde?"
Jediná rada: pokud je to možné, nech si svoji orientaci pro sebe. Když je přitažlivost oboustranná, je to jen mezi vámi dvěma a ostatním do toho nic není. Nebo se smiř s tím, že lidi mají spoustu předsudků, jsou zvědaví a reakce některých jsou dost bizarní.

Anonymní řekl(a)...

Nezlob se, ale zarazila mě jedna věc. Stěžuješ si na stereotypní názor na bisexualitu a jedním dechem dodáváš, že hledáš "pravé ženy a pravé muže". Co to znamená? Že když nemám vlastnosti, které většinová společnost označuje za ženské, nejsem tedy "pravá žena"? V takovém případě jsem co? :)

TSal řekl(a)...

Buď si, kým se chceš. V této části jsem psala o subjektivních preferencích. O společnosti, ani o tom, co podle ní je nebo není "pravou ženou", jsem se nezmínila ani slovem ;)

Anonymní řekl(a)...

"Zatímco u žen preferuji velmi ženskou osobnost i vzhled, u mužů zase vyžaduji přesný opak. Chci maskulinní typ s převahou mužských charakterových vlastností. Pravé ženy a pravé muže."

Konkrétně třeba "Maskulinní typ s převahou mužských charakterových vlastností" - co je tedy podle tebe třeba typická "mužská charakterová vlastnost"? A kdo jí nesplňuje, tak ho nazveš čím - nepravým mužem? Méněcenným mužem? Falešným mužem?

Přijde mi úsměvné, že na jednu stranu nechceš, aby si lidé o bisexuálech mysleli nějaké předsudky (promiskuita atd), na druhou stranu podle těch předsudků očividně definuješ "pravého muže" a "pravou ženu". :)Nebo se mýlím a Tvé představy o tom, co je typické pro muže a pro ženy jsou výrazně odlišené od názorů většinové společnosti?

"Nebo že když má většina homosexuálů negativní zkušenosti s diskriminací a popíráním jejich identity, zachovají si otevřenou mysl a budou tolerantní." Nazvat ženu, která se nehodí do tvé škatulky, že není pravá žena, to mi taky moc jako projev tolerance nepřijde... nejdřív by to možná chtělo si zamést před vlastním prahem :)

TSal řekl(a)...

Promiň, ale mám tak trochu pocit, že si tady řešíš svůj osobní problém se společností a zatahuješ mě do něčeho, s čím nemám absolutně nic společného.

Ano, použila jsem "pravého muže/ženu". A proč? Protože každý ví, co si pod tím zhruba představit. Zřejmě i ty, když se proti tomu tak vymezuješ. A proč jsem to použila? Ne, abych něco definovala. Já využila toho, že tyto pojmy zhruba nadefinované jsou a vcelku odpovídají mým představám, takže jsem v článku, který se týkal něčeho naprosto jiného, nemusela na tři strany vypisovat vlastnosti a jejich poměr u každého pohlaví, abych sdělila to, co jsem sdělila třemi slovy.

"Nebo se mýlím a Tvé představy o tom, co je typické pro muže a pro ženy jsou výrazně odlišené od názorů většinové společnosti?"

"Tvé" je klíčové slovo. Protože v tom odstavci šlo o mé preference, ne o nějakou celoplošnou společenskou představu ženy či muže, kterou bych chtěla prosazovat. A pokud se ti nelíbí, že se mé představy shodou okolností shodují s představami společnosti, tak je mi líto, ale to je tak maximum, co s tím uděláš. Nebo se mám hluboce zamyslet a své preference změnit, abych neranila něčí city? Protože k tomu tvé příspěvky dost směřují...

Kdyby tenhle článek byl o tom, že ženou/mužem je jen taková a maková osoba takového pohlaví s těmi a těmi vlastnostmi a nikdo jiný, pak by tvoje reakce byla na místě. Já ale nikde nic takového neřekla. Napsala jsem jen: "Líbí se mi přibližně tento typ." Takže tě upřímně nechápu.

Anonymní řekl(a)...

A to je ten problém: nenapsalas "líbí se mi přibližně tento typ". Napsals, že se Ti líbí "pravý muž" nebo "pravá žena", které jsi nějak blíže nespecifikovala. Pro mě za mě, klidně se ti můžou líbit jen 164cm vysocí zrzci s šedozelenýma očima a jednou nohou, je mi to naprosto fuk. Nelíbí mi ale právě to označení, když to, co se Ti líbí, je podle tebe to "pravé" :) V podstatě přesně to, cos odsoudila na homosexuálech, kteří "neuznávají" bisexualitu. Když to přeženu, Tvé okolí může mít preferenci v heterosexuálech - jak se jim pak tedy můžeš divit, že bisexualitu odsuzují? (A netahej mě prosím v tomto za slovo, můj názor to není, pouze příklad, jak Tvé myšlenky vyznívají).

"Kdyby tenhle článek byl o tom, že ženou/mužem je jen taková a maková osoba takového pohlaví s těmi a těmi vlastnostmi a nikdo jiný, pak by tvoje reakce byla na místě. " No, něco takového z toho článku vyznělo - minimálně tak, že TY to tak vidíš :) stále jsi mi taky nenapsala, jak bys označila opak těch "pravých žen" a "pravých mužů".

Škoda, když jsem teď na Tvůj blog narazila, přišlo mi, že máš vcelku rozumné názory a kromě téhle pasáže se mi článek líbil - chtěla jsem tedy poukázat, co mi tu přijde jako hodně neštastně zvolený obrat. Nečekala bych, že se projevíš jako natolik hádavý a nevyrovnaný člověk. Příště holt nebudu blog soudit dle jednoho článku :)

TSal řekl(a)...

Proč jsem použila dané obraty jsem vysvětlila. Užívají se tak běžně a nenapadá mě lepší způsob, jak vyjádřit to, co jsem vyjádřit chtěla. Tedy bez těch slohovek okolo. Politická korektnost ftw.

Hádavý člověk jsem a tvoje příspěvky mě rozhodily. V zasadě můj článek a naši následující diskuzi vnímám takto:
Já: "Moje preference jsou blablabla."
Ty: "Proč podle tebe nejsem žena?!"

Takže asi tak. Cokoliv dalšího pro obě strany nejspíš nemá smysl.

Anonymní řekl(a)...

V tom případě doporučuji zapracovat na porozumění textu, protože tak to rozhodně nebylo myšleno ani napsáno, jedná se o Tvou interpretaci.

Kdybys na tom zapracovala dříve, třeba jsi tu vysokou mohla dodělat ;)

Anonymní řekl(a)...

Z toho si nic nedělej, autorka je tak trochu nácek a hodlá vyčistit společnost od veškerého zla! První na řadě jsou důchodci a další, těžko říct - snad se to dovíme v dalším díle tohoto Mein Bergwerkkampf :-)

TSal řekl(a)...

Další můžou být místní trolové, pokud by byl zájem. Pro věrné čtenáře cokoliv <3

Anonymní řekl(a)...

A co permoníci? Když už jsme u těch bájných bytostí...

Anonymní řekl(a)...

Ale no tak, vy snad věříte na troly a permoníky? Nic takového jako trolové a permoníci neexistuje! Z toho vyrostete a jen chcete být zajímavé. Samozřejmě, experimentovat s vírou v různé bytosti je dobrá věc, ale je dobré znát jisté hranice. O co vám vlastně jde?

Anonymní řekl(a)...

Mudlo.

TSal řekl(a)...

Můj nejmilejší Trole, začínám být zanonymizována. Nechceš se podepisovat jako Trol? Nevím, co mám brát vážně a co jsi jen ty...
A s permoníky nestrašte. Těch mám dost v práci.

Anonymní řekl(a)...

Nemyslím si, že by to nějak pomohlo, protože bereš vážně jedině sebe - a občas až moc :-)

Anonymní řekl(a)...

Jsi taky trol? Jestli ano, buď Trol 2, jestli ne, buď co chceš :-) Já si vyhrazuji právo být Trol 1, jsem tu déle!

Trol 1