sobota 7. března 2015

Otázky, které mě štvou

Myslím, že takovou situaci zná každý - nevinná otázka ohledně vašeho života, kterou vám kdosi položí buď v upřímném zájmu, nebo s úmyslem vás zahanbit, to už záleží na tónu. Zodpovíte ji jednou, dvakrát, třikrát, a za chvíli máte pocit, že na světě existuje sedm miliard lidí jen proto, aby vám měl tyto otázky kdo pokládat až do konce života. Tady jsou ty, které způsobují tiky mně.

Proč nemáš řidičák?
Protože mi vlastnictví auta přijde zbytečné. Celý život žiji ve městě a rozhodně na tom nehodlám nic měnit. MHD je v naší republice podle mého skvělá a většině lidí dokáže zajistit dopravu dostatečně efektivně na to, aby vlastnictví auta bylo spíše otázkou pohodlnosti než nutnosti. Nejenže mě doposud MHD dokázala dovést kamkoliv jsem potřebovala (a to i na výlet z vesnice A do vzdálenější vesnice B a zase zpátky), ona to navíc svedla mnohem laciněji. Kdybych si sečetla veškeré své cestovní výdaje za rok, určitě by se nedaly srovnávat s výdaji na pořízení, údržbu a krmení auta. MHD má také spoustu dalších výhod. Nemusím přemýšlet kde kam odbočit, jen si zjistím kde nastoupit a vystoupit a zbytek je na řidiči. Nemusím přemýšlet, kde vezmu na nový motor, když mi auto umře někde na dálnici, nemusím měnit pneumatiku v průtrži mračen, nemusím se bát, že po práci nebudu mít na plném sídlišti kde zaparkovat nebo že ráno najdu rozmlácená skla. A také nezlenivím, protože se těch patnáct minut do supermarketu projdu, místo abych jela autem.

Proč zůstáváš svobodná?
Protože mi to tak vyhovuje. Když pominu psychologický bordel, který s otázkou úzce souvisí, ale který teď nechci řešit, jsem založením spíše vlk samotář. To mám po otci. I jemu naprosto vyhovuje, že je v současné době sám a já tak nějak pochybuji, že kdy budu mít nějakou macechu. Jsem příliš velký sobec, abych se podřizovala někomu dalšímu, příliš si zakládám na svém osobním prostoru a soukromí, což jsou dle 99 % lidí v mém okolí věci, které do vztahu naprosto nepatří, mám příliš vlastních problémů, abych jimi zatěžovala někoho dalšího a abych jejich sortiment rozšiřovala o novou kategorii. Jsem příliš dominantní, příliš soběstačná, abych vedle sebe snesla někoho dalšího 24/7. A navíc mám s lidstvem neslučitelný přístup k začátkům vztahů. Prostě nedokážu pochopit, jak někdo může začít chodit s někým, koho prakticky nezná, kdo předtím nebyl minimálně rok jeho blízkým přítelem. Pro mě je milostný vztah upgradem něčeho, co už je a co funguje. Pro zbytek lidské existence jsou čtyři schůzky bez fyzického kontaktu ztrátou času, která nikam nevede.

Proč ještě bydlíš u otce?
Protože je to lacinější a já si vlastní nájem nemůžu dovolit. V našem městě jsou díky jisté pražské společnosti nájmy příšerně vysoké. Holý nájem začíná na 5000 Kč, takže se po přičtení energií, internetu, různých fondů oprav a jiných poplatků dostáváme určitě na nějakých 8000 Kč měsíčně. Plus jídlo, lítačka, drogérie a tisíc dalších věcí, které člověk potřebuje k fungování. A tím jsme na hranici mého platu, aniž bych započítala nějakou tu kulturu, cestování za přáteli nebo spoření. A v okolních obcích to není o nic lepší. Nájmy jsou třeba nižší, ale měla bych značné potíže se dostávat do práce (nebo kamkoliv jinam), když už se něco příjemného objeví, je nabídka téměř okamžitě zase stažena, protože přede mnou bylo gazilion rychlejších zájemců, či se byty nacházejí v lokacích, v nichž se skutečně nechci pohybovat kolem jedenácté večer (každá odpolední) nebo před pátou ranní (každá ranní). Ráda bych našla někoho na spolubydlení, ale bohužel je to věc, která se zde víceméně nepraktikuje. A když, tak se ozve dívčina čerstvě rozešlá s přítelem, která vás za dva týdny pošle do háje…
Ano, mohla bych si vlastní bydlení dovolit. Ale žila bych od výplaty k výplatě, jednou nohou neustále ve finanční pasti, protože i jen porucha pračky nebo 14denní marodní by mi způsobila značné potíže, které bych neměla z čeho zaplácnout. A mezitím by otec prodával naši 3+1, protože je jen pro něj příliš velká.

Když si nemůžeš dovolit bydlet sama, proč si někoho nenajdeš?
Protože kdybych začala s prostitucí, je moje cena mnohem vyšší. Ne, vážně. Jsem jediná, komu takto formulovaná otázka přijde naprosto nemístná? Lidé, kteří normálně nad prostitutkami ohrnutí nos, mi zcela vážně vnucují ideu, že najít si někoho jen proto, abych měla nižší životní náklady, je zcela normální. Pro mě to tedy normální není.

Proč si nedoděláš VŠ?
Protože jsem ve špatné lokaci, mohu studovat jen dálkově a mám tu blbou ideu, že by mi VŠ měla něco dát. V našem kraji vedou spíše technické obory a soukromé školy pochybné kvality. Soukromky odmítám podporovat z principu i z praktičnosti. Zaměstnavatelé si začali všímat, co všechno se na nich studenti nenaučili, a raději volí absolventy odjinud. Technické obory u mě končí s přijímačkami, protože cokoliv s matematikou a čísly je pro mě prostě nemožné. Dálkové studium se také obvykle zaměřuje jen na určité obory - psychologie, sociologie, ekonomie - obory, v nichž se nevidím, které nechci nebo nemohu vykonávat. Ústecká dálková pedagogika mi navíc podle popisů přišla spíše jako nástavba ke klasickému prezenčnímu studiu, než jako samostatná záležitost. V Praze jsem na chvíli doufala v Informační studia a knihovnictví. Bohužel se ale ukázalo, že ta část s informačními studii je z pohledu člověka studujícího blízký obor docela obtížná a tím to zhaslo. Informační studia - matematické myšlení, technický obor, nulová šance, že se chytnu. Rovněž mám sen, že mi VŠ dá něco jiného než jen papír. Obohatí mě osobně nebo mi pomůže v práci. Moje práce VŠ nevyžaduje a osobně mě táhnou obory, které dálkově nejsou. Nebo jsou, ale až na Moravě. Prozatím jsem tedy VŠ uložila k ledu.

Proč si nenajdeš lepší práci?
Protože se neumím prodat, protože tady mají mizernou práci i lidé s praxí jako blázen, a protože se nechci stěhovat. Pravdou je, že co jsem byla přeložena, nemám nějak touhu měnit zaměstnání. Práce je to pohodová, plat mám slušný, pravidelný, proplácejí mi všechny přesčasy. Všude kolem sebe vidím lidi s mnohem horším a mnohem hůře placeným zaměstnáním, než mám já. Hodně mě také děsí myšlenka, že někomu naletím. Dám výpověď kvůli novému místu, tam mi dají dvě smlouvy a pak mě pošlou na pracák, protože to tak prostě dělají vždycky. Pokud jde o překlad, ten jsem přestala vidět jako zaměstnání už hodně dávno. Je to nevděčná práce a neumím si představit, že bych se jí uživila. Do obchodních smluv a podobných věcí se mi nechce, beletristický překlad je placen směšně, a čím více vidím do zákulisí, tím spíše si chci překladatelství udržet jako koníček, abych ho nezačala nenávidět.

Proč se nepřestěhuješ do Prahy?
Protože jakmile jsem v ní déle jak čtyři dny, mám chuť vraždit. Praha není město pro mě. Příliš velká, příliš zalidněná, příliš hektická, příliš vyčerpávající. Mám ji ráda, ale jen jako místo, které navštívím a zase rychle zmizím. Pracovních příležitostí už tam také není tolik co dříve, životní náklady jsou mnohem vyšší a jak jsem tak koukala na pracovní nabídky, platy začínají klesat.
A do jiného města se mi nechce. Jsem tvor, který zapouští kořeny, takže pokud ve městě nikoho nemám, nemám k němu žádný vztah, nic, nebudu se do něj stěhovat, pokud vyloženě nemusím.

Proč furt jenom čteš?
Protože mě to baví. Protože dělám i spoustu jiných věcí. Protože kniha není ufo, ale běžná věc a mohla by vás konečně přestat fascinovat. Vážně, knihy jsou tu už nějaké to století, tak proč mi přijde, že by některé existence s větším klidem přijaly zprávu, že od zítřka můžeme cestovat časem?

Proč nemáš kamarády?
Protože je mám? A mám jich docela dost? Proč lidé nemohou pochopit, že pouta mohou být i mezi lidmi, kteří nebydlí přes ulici? Minimálně dvěma osobami jsem si 100% jistá, že by mě ubytovaly, kdyby bylo potřeba, a minimálně pět lidí by mi určitě půjčilo pět tisíc, kdybych je o to požádala. Troufám si tvrdit, že je to vyšší počet, než kolik by mohli říct ti, kteří mi tak rádi a nejlépe opakovaně pokládají tuhle otázku.
Kde bys přišla ke kamarádům v Praze a na Moravě? Jak můžeš považovat za přítele někoho, koho znáš jen z internetu? Tohle padá dokonce i z mého vlastního otce, který by si mohl pamatovat, že jsem čtyři roky žila v Olomouci a chodila na VŠ, kde se setkávají lidé z celé republiky, nebo si všimnout, že v Praze jsem minimálně každý druhý měsíc a v Ostravě alespoň třikrát do roka. Za kým si myslí, že tam jezdím? Proč si myslí, že vyhazuji ty šílené prachy za cestování? Jen abych si zašla do čajovny? A ano, někoho, koho znám jen z internetu, bych za přítele mohla považovat jen těžko. Proto jsem všechny své přátele a spoustu známých nejméně jednou viděla v reálu.

12 komentářů:

Johanka řekl(a)...

,,Když si nemůžeš dovolit bydlet sama, proč si někoho nenajdeš?" Tak tuhle otázku bych považovala za vrchol drzosti. Co to jako znamená?!
...Jsem ráda, že mi žádnou z podobných otázek nikdo nepokládá. Asi bych neodpověděla moc konstruktivně a místo toho bych dotyčného plácla botou po hlavě.

Triquetra řekl(a)...

A když už si někoho najdeš, začíná další peklo: "Kdy už se konečně vezmete?" bleskově následovaná "Už jsi těhotná?"

Hate.

kavárnistka řekl(a)...

"Proč si neuděláš řidičák? Na to nepotřebuješ mít auto a nikdy nevíš, kdy se ti to bude hodit. Navíc firmy ho vyžadují." Jasně, běžně mi cizí člověk šoupne klíčky od auta, ať se projedu po okolí, a na mé vysněné pozici kancelářské krysy se nejspíš budu šéfovým autem prohánět po chodbách firmy -_-;

TSal řekl(a)...

Johanka: Takže nejsem přecitlivělá! K plácnutí botou se v několika případech blížím. Lidé by si měli uvědomit, jak jsou podpatky nebezpečná věc.

Triq: A když už se teda jako konečně vezmete? xDD Hele, mě se na tohle ptají také. Mám pocit, že jakmile ti na dveře klepe třicítka, není absence přítele překážkou rodičovství xD

Kavárnistka: Jo, tohle jsem během nezaměstnanosti taky hodně poslouchala. Proč si mám dělat řidičák jen proto, že po kancelářské kávovarce jeden chtějí, jen aby si personalista ulehčil práci? Navíc, ve chvíli kdy pracáku přiznám, že řidičák mám, se vystavuji nebezpečí, že jako nezkušený řidič budu víceméně donucena se ucházet o práci profesionálního řidiče. Na pracáku samém mě při registraci varovali, že pokud řidičák mám, ale příliš si nevěřím, ať raději do formuláře napíšu, že ho nevlastním. To některým blbcům ovšem nevysvětlíš...

Ely řekl(a)...

Jsi naprosto úžasná a obdivuhodná, že se po takových debilních dotazech zmůžeš na rozumnou odpověď. Já bych se zmohla asi jen na pořádný head desk nebo oči v sloup ^^' Zatím naštěstí sama z podobných otázek zažívám jen "A už máš nějakého přítele?" od příbuzných, na což většinou reaguju vyvoláním zuřivé debaty o tom, co je vede k tomu, že mě automaticky párují s druhým pohlavím. Because why not O:)

Ely řekl(a)...

(Btw to by vyloženě chtělo nějaké takové tričko v češtině O:) http://40.media.tumblr.com/3f7303c68846bae4ca7dd1f03dd3e6c7/tumblr_mqtyuwMqi31qgwqw9o1_500.jpg)

TSal řekl(a)...

Ely: To je dobrý nápad. Trička lidi občas i čtou xDD
A také už jsem párkrát uvažovala, že na přítelovitou otázku odpovím přítelkyní, ale minimálně u babiček mám zákázáno se svými preferencemi šířit, dokud to nebude "aktuální" xD

Anonymní řekl(a)...

Ty jo, denně chodím (v Praze) do práce kolem reklamy poptávající pokladní do Albertu. 25k nástupák, stovkový stravenky, 5 dní dovolené. Požadovaná kvalifikace: dokončená ZŠ. Asi to není džob snů, ale do začátku to stačí. Garsonku do desítky včetně energií seženeš i na metru. Holt to chce občas vystrčit hlavu z písku a nebát se si přiznat, že můj život stojí za hovno s ne si to nesmyslně obhajovat, on je vždycky čas začít znovu ;-) Hodně štěstí.

TSal řekl(a)...

Tu pokladní za 25 tisíc bych chtěla vidět. Ono se do inzerátu dá napsat všelicos, ale pravda pak často leží někde jinde. Upřímně dost pochybuji, že v Praze si vydělají nadprůměr, když u nás dělají ve stejném řetězci za minimálku. Rozdíly v platu vzhledem k lokaci budou, ovšem takové?
Celkově mám pocit, že jsi článek vlastně ani nečetl/a. Jak to vypadá v Praze je mi ukradené, protože to je asi jediné místo, kde opravdu bydlet nechci, v práci jsem v současné době spokojená, takže nemám důvod měnit, a odmítám se stěhovat do předraženého nájmu jen proto, abych někomu dokázala, jak jsem soběstačná. Proč bych měla platit 10-12 000 za garsonku, na kterou se nesáhlo 30 let, v lokaci, kde nic není, opravdu netuším. Rozhodně mě ale napadá spousta lepších způsobů, jak ty peníze utratit.
A cílem tohoto článku nebylo si postěžovat nebo cokoliv obhajovat, jako spíš ukázat, jak dementní je předpokládat, že jsem první koho daný dotaz napadl a že zrovna já mám zázračné řešení na všechny cizí problémy.

Anonymní řekl(a)...

Jsem zapomněla, že to víš líp, pardon O:-) On ne to totiž lukrativní inzerát na práci za 300k vr Švýcarsku a personalistům jde jen o to dostat Tě na pohovor, viď :-) Se prober :-) A pochybuj příště prosím s nějakým reálným podkladem v kapse :-)

Předražené to není, teda určitě ne na Prahu, je to úplně normální cena. A často to za takový prachy seženeš v novostavbě a na metru. Píšu to z vlastní zkušenosti.

V Praze je plná prdel volných bytů a plná prdel neobsazených pozic, zvláště teď, když skončila krize. Nezaměstnanost je nejnižší z celé EU. Ať se Ti tady líbí nebo ne, je to dneska pro mladé lidi jedna z nejlepší příležitostí, jak se osamostatnit, podle prognóz je nejlepší období na změnu práce za posledních 10 let.

A že neumím číst je o mně sice všeobecně známo, ale o tomto blogu zas, že když si chce někdo přečíst kvalitní hate na cokikiv a pobavit se, ví kam mají zamířit... :-)

TSal řekl(a)...

Překvapivě vím, kolik u nás dělá pokladní v Albertu, protože se s jednou znám a povídaly jsme si.
A jak jsem psala, situace v Praze je mi upřímně ukradená, protože tam nechci, takže proč mi jí furt strkáš pod nos? Ano, byt za desítku v Praze je dobrý. Byt za desítku u nás je předražený. Tečka.
A vůbec, co máš za problém? Jestli jsem ti tak strašně nesympatická, tak nějak nechápu, proč sem lezeš? Tuhle diskuzi končím, mám lepší věci na práci než se hádat s trolem.

Anonymní řekl(a)...

Možná Ti to ještě nikdo neřekl, ale prodavačky v Albertu nejsou státní zaměstnanci a nemají tabulkové platy. Např. oproti Ostravě tady mají více než dvojnásobek, protože za ostravský plat by jim to tady nikdo nedělal.

A necpu to Tobě, jen uvádím věci na pravou míru, protože mě štve, když někdo šíří bludy. Ne, že by jich tady nebylo více, ale toto už je prostě moc ;-) Chudák čtenáři, co tomu pak věří.