pátek 17. června 2011

Rekvalifikační kurz Administrativní pracovník

Když si mě někdy koncem února pozvali po pěti měsících na pracák s tím, že jsem tedy tímto dnem dlouhodobě nezaměstnaná a mám to štěstí, že se mi otevřely nové možnosti, přišla řeč na rekvalifikaci. Vzhledem k tomu, že výběr kurzů není velký, většina je spíše pro muže a o účetnictví mi bylo řečeno, že s dvouměsíčním kurzem mě nikdo nezaměstná a tak nemám nárok, zbyl právě jen Administrativní pracovník s praxí.

Vlastně mi to ani nevadilo. Vždycky jsem se viděla jako kancelářskou krysu, považuji to za práci relativně dobrou a odpovídající mým povahovým vlastnostem. Problém byl, že dostat tuhle práci bylo pro mě naprosto nemožné. Vždyť se nechytám ani na blbou prodavačku (nic, proti prodavačkám, ale když po vás i na tuhle práci chtějí div ne titul, je něco hodně špatně,) natož na něco takového. Všude praxe, nejlépe i řidičák, kdybych náhodu někomu musela jet pro kafe až do Berlína, psaní všemi deseti a já nevím co všechno. Hlavně tedy ta praxe, tu chtěli všude bez výjimek. Nic jako „pro absolventy“ neexistuje. Vzhledem k tomu, jak to ale chodí s rekvalifikacemi na Mostecku, kde se do kurzů dostanou vždycky jen nemakačenky z přesvědčení, jelikož jsou na pracáku nejdéle, jsem si nedělala přílišné naděje. Díky Gacktovi, za Olomouc! Překvapili mě neskutečně a jsem za to ráda.

Teď už k samotné rekvalifikaci. Podle smlouvy, která není nepodobná ďábelskému úpisu, máme psaných 60 hodin teoretické výuky, 736 hodin praktické přípravy a 4 hodiny na závěrečnou zkoušku, kterou bychom měli ve svém vlastním zájmu dát. Pokud splníme, dostaneme nějaký celorepublikově platný certifikát, který při troše štěstí nebude na dvě věci. Pokud nesplníme, zaplatíme pracáku něco přes pět tisíc a na půl roku mu dáme sbohem, což je docela drahá sranda. Celý kurz má pak na svědomí jakási agentura, která zprostředkovává teoretickou část a pak domluvu se „zaměstnavateli“ v praktické části. V praxi to znamená, že když je problém, musíte to řešit jak s pracákem, tak i s nimi. Ať žije byrokracie.

Původně jsem myslela, že teoretická příprava nám zabere tak týden a půl a pak se půjde na praxi, ale nakonec to nemáme každý den, jen v pondělí, středu a každý druhý pátek od půl deváté do dvou po celý červen. Praktickou část začínáme 4.července, kdy nás umístí do nějaké kanceláře nebo úřadu, kde pak budeme pracovat 40 hodin týdně až do 15.11. tohoto roku. Samozřejmě bez nároku na jakoukoliv dovolenou, absenci omlouvá jen podpis pracovní smlouvy a nebo zdravotní důvody. Vzhledem k tomu, jak pracák funguje, tak nejspíš jen hodně vážné zdravotní důvody, takže doufám, že nebudu muset k doktorovi nebo budu přinejmenším umírat.

V současné době za sebou mám druhý týden školení a vypadá to… jako naprostá ztráta času. V harmonogramu máme tato témata školení:

Základy obchodního práva – to byla největší katastrofa. Měli jsme to hned první den a málem mě to odrovnalo. Výjimečně jsme začínali už v osm, protože nám na začátku dávali nějaké všeobecné informace o kurzu jako takovém. Krom toho jsme museli podepsat ještě asi čtyři lejstra s poučeními, potvrzeními, a já nevím jakými ještě –ními. Ať žije byrokracie po druhé. Vedoucí kurzu pak odešla a předala nás lektorce. Soudě podle těch dvou, co už jsme měli, to jsou všechno mladé magistry, které zrovna ukončily/ukončují školu.
Lektorka začala s tím, že obchodní právo je strašně nudné a že jí posledně celá skupina téměř doslova usnula. Proto se nyní rozhodla to všechno zkrátit na nejzákladnější věci, které jsem navíc už znala z gymnázia. Dopadlo to tak, že nám v deset došla přednáška a my tam ještě do půl druhé seděli a kousali se nudou, protože nebylo co dělat a vedoucí nás nechtěla pustit dřív, kdyby náhodou z pracáku přišla kontrola. Měli jsme tam sedět do tří, ale lektorce se nakonec nějak podařilo začachrovat s pauzami a ukecat to o půl hodiny, takže jsme tam zbytečně seděli jen tři a půl hodiny. Yay for us -.- A já si zrovna ten den zapomněla knížku.

Jednání s klientem – znělo zajímavěji, ale měla jsem podezření, že ani tam asi nedojdu osvícení. Sice to bylo podstatně zajímavější než obchodní právo, ale stále na nic. Jsou to takové ty věci, co člověk ví a zná, protože už nějakou dobu s lidmi přeci jen jedná. Spoustu toho ovládám nebo se snažím ovládnout (třeba jako vypnutí ironie, když s někým jednám úředně). Mluvím tu třeba o tom, jak by měl člověk stát, gestikulovat, jak by měl předcházet hádce nebo se během ní chovat, co je to asertivita, apod.

Obchodní korespondence – v tu jsem vkládala největší naděje, protože jsem ji na střední neměla. Sice mi úřední korespondence nedělá problémy (mám v ní pár zkušeností z VŠ let xD), ale přeci jen jsem si říkala, že bude určitě spousta zásad a pravidel, která neznám. Skripta jsem si jen tak prolétla a spoléhala na to, že většinu pochytím z výkladu, jelikož jsme na obchodní korespondenci měli stejnou slečnu jako na obchodní právo. Bohužel, tentokrát nám toho moc neřekla a tak jsem si během hodiny musela všechno načíst a tvořit podle toho. Nepřišlo mi to ovšem jako nic těžkého. Základní forma je stále stejná a člověk se jen musí vpravit do světa frází, z něhož by moje češtinářka na střední asi dostala mrtvici. Jen se musím zbavit zvyku psát v trpném rodě a podmiňovacím způsobu, který mi pro úřední korespondenci přišel vhodnější, ale prý není o.O
Celou dobu jsme to pak procvičovali na Pc a psali jednu věc za druhou. Brzy mě jsem se do toho vpravila tak, že jsem byla schopná vymýšlet objednávky apod. jen tak z fleku, aniž bych k nim měla nadiktované údaje (což je pro mě obvykle šílený problém). A jelikož byla nuda, začala jsem blbnout, takže mi psali pánové Bezejmenný a Bezvýznamný, z nichž jeden byl ředitel Zeměkoule a druhý šéf gestapa. A taky jsem od Obamy získala plnou moc k využívání amerického zbrojního arzenálu xD

Ekonomické informace v hospodářském styku – o______O Ještě jsem neměla, ale zní to děsivě. Něco mi ale říká, že když si předtím projedu základy ekonomie, nic tím nezkazím.

Výpočetní technika – já vím, že se v současné době najdou lidé, kteří s PCm neumí a proto je to důležitá část, ale na druhou stranu si říkám, že pro takové lidi jsou speciální kurzy, kde na to všechno budou mít víc jak tři dny a že když chce někdo dělat administrativu, měl by vědět, co je Word a Excel. Mno nic, zopakuji si, jak se zapíná počítač, co je myš, plocha, jak zobrazit soubory ve složce, jak vyjmout text, jak se dělá graf *poprvé pořádně projíždí obsah skript* Jo, to bude zaručeně extrémní zábava… Ale alespoň po mě nebudou chtít, abych se za tři dny naučila psaní všemi deseti, jelikož to bych byla v háji *poslední tři dny se snaží naučit používat pravý malíček na stisknutí Ů a jediným výsledkem je akorát vykřičovaná ruka* Jediným skoro kladným bodem je, že třetí den této části jsou dvě hodiny vyhrazeny na kancelářskou techniku, takže se možná naučím s kopírkou. Tedy, ne že by pak stejně v dotyčném kanclu zaručeně neměli nějaký úplně jiný stroj, ale…

4.7. pak začne praxe. Jsem docela zvědavá, kam mě hodí, jaké to tam bude a tak vůbec. Předem vím jen jediné, založím si novou sbírku trapasů xDD

A 15.11. závěrečný test z obchodní korespondence a testových otázek ze znalosti MS Office. Prý je to docela dávačka, což by mě ani nepřekvapilo. Jednak se tahle agentura zatím nijak nepřetrhla a navíc po 4 měsících administrativní práce by s tímhle snad člověk neměl mít potíže.

6 komentářů:

Mitsuki řekl(a)...

Kdyz ctu ty tvoje trampoty, tak znova musim velebit ten skvely napad jit delat do IT.
Podminky te prakticke casti zni znacne desive, ale doufam, ze se dostanes na nejake rozumne misto, kde to nebudou tak hrotit. Ta praxe bude nejak lepe placena, nebo budes stale dostavat jen podporu?

T'Sal řekl(a)...

Jo, taky už jsem kolikrát litovala, že nedělám v oblasti IT, jelikož tam je to teď asi nejlepší. Jenže spojení mě a jakékoliv techniky obvykle končí katastrofou, takže nic xDD
Placené to mít nebudu, bude jen podpora (pokud se mi dávkařka rozhodne ozvat). Tak nějak se nemůžu zbavit slova "otročina", ale co nadělám... lepší než nic xDD

Hikaru řekl(a)...

"A jelikož byla nuda, začala jsem blbnout, takže mi psali pánové Bezejmenný a Bezvýznamný, z nichž jeden byl ředitel Zeměkoule a druhý šéf gestapa. A taky jsem od Obamy získala plnou moc k využívání amerického zbrojního arzenálu xD" <- Proč mě tyhle věci v nudných hodinách nikdy nenapadaly??? Dang

T'Sal řekl(a)...

Mě napadají často, ale většinou je neuvedu ve skutečnost, kdyby se náhodou vyučující kouknul. Tady ale byla fakt velká nuda... XDDD

Martina řekl(a)...

Já tohle dělám, když musíme napsat úkol na seminář práva. Teda u mě kraluje Tomáš Marný a Marie Smutná, který bydlí na Pekelné a Andělské v Hrobě. 8D

T'Sal řekl(a)...

Martina: Když hodinu neučiní zajímavou vyučující, musíme se o to holt postarat samy XDD