úterý 12. ledna 2010

Avatar (2009)

Při své tradiční předvánoční návštěvě Prahy jsem opět, také už nejspíš tradičně, zavítala s Gladness do kina. Tentokrát byl na seznamu dne velmi diskutovaný a všemi opěvovaný sci-fi akční film Avatar, od něhož si všichni slibovali přinejmenším skvělou grafiku. Ti, kterým něco říká jméno James Cameron (tzn. ti, kteří nežijí ve vzduchoprázdné bublině jako já), k tomu navíc přidali i naděje na stejně úžasnou obsahovou stránku, která by nezaostávala za formou. A moje dojmy?

Jak už jsem napsala, jedná se o akční scifárnu, odehrávající se na planetě jménem Pandora. Lidé zde těží vzácnou rudu, na níž se snaží vytřískat, co se dá. Život jim tu ale trochu znepříjemňuje původní obyvatelstvo Na'vi – vysoké modré humanoidní bytosti, které zde po celou dobu žijí v naprostém souladu se svým světem, v němž je vše propojeno se vším. Tento problém se zdejší vědci snaží vyřešit pomocí tzv. avatarů – geneticky upravených jedinců, v nichž je smíšena DNA lidí i domorodců. V záměru tito avataři vypadají stejně jako Na'vi, ale nemají vlastní mysl. Té se jim dostane až s propojením jejich lidského protějšku (dodavatele lidské DNA), který pomocí přístrojů přenese svou mysl do těchto uměle vytvořených těl, aby se tak mohl snáze dostat mezi původní obyvatele, poznávat jejich svět a urovnávat s nimi vztahy.

Jake Sully byl dříve vojákem, ale tuto jeho dráhu navždy ukončilo ochrnutí celé dolní části těla. Zářnou kariéru, ať už jakoukoliv, si zřejmě neplánoval, ale život ho nenechal na holičkách. Měl se totiž stát součástí projektu Avatar namísto svého bratra-dvojčete, který byl sice na misi připravován, ale jaksi se jí nestačil dožít. A tak se Jake dostává na Pandoru, mezi vědce, přestože on sám je vojákem tělem a duší (jinak řečeno vlastní myšlení není jeho silnou stránkou). Byť k celé téhle šaškárně nepřistupuje zrovna s nadšením, jakmile se poprvé přenese do svého avatara, který na rozdíl od něj není chromý, změní svůj názor o 100%. Přesto ale i nadále zůstává spíše vojákem než vědcem, čehož hned využije jeho nadřízený plukovník Quaritch, který by problémy s Na'vi rád vyřešil po svém.

Po pár dnech/týdnech/gackt ví jaké době zvykání je Jake konečně vyslán na svou první procházku místní džunglí, která se vyznačuje bohatou faunou, jež bliká, září a svítí vždy, když projdete kolem/dotknete se jí / jinak ji ovlivníte. Je to začátek všech úžasných scén, v nichž můžete obdivovat jedinečnou pandorskou přírodu, v níž se pak odehrává zbytek filmu. Naneštěstí se Jake hned při tomto prvním výletu ztratí a následně se setkává s Neytiri, krásnou domorodkou, která si povšimne zvláštních znamení kolem Jaka a dovede ho ke svému lidu, kde s pomocí místní vědmy přesvědčí svého otce, náčelníka kmene, aby s nimi Jake mohl zůstat a naučit se jejich zvyklostem a jazyku.



Jake to zprvu bere jako skvělou příležitost, jak se dostat ke všem potřebným informacím a stejně tak na to nahlížejí i jeho nadřízení, ať už ti armádní nebo vědečtí. Postupem času si však lid Na'vi zamiluje a ještě více mu padne do oka právě Neytiri, která ho celou dobu učí a ukazuje mu krásy své domoviny. Je jen přirozené, že se tak jeho city dostanou do rozporu s jeho rozkazy. Armáda začíná ztrácet trpělivost a těžařská společnost by ráda další přísun surovin, který se nachází přímo pod vesnicí Jakova kmene. Musí se proto rozhodnout, na čí straně bude bojovat…

Tolik k ději a teď k mému názoru.

Vzhledem k tomu, že žiji ve své vzduchové bublině, v níž jsem vcelku spokojená, dostaly se ke mně první informace o tomto filmu až s Gladnessiným návrhem. Trochu jsem zagooglila a zjistila, že byl tento film hojně opěvovaný ještě v době, kdy ho vlastně nikdo ani neviděl. Spousta lidí si asi spojuje jméno James Cameron s kvalitními filmy. Já sama nemůžu soudit. To jméno mi nic neříká a jednoduše se mi nechce plýtvat energií na googlování filmů, na nichž dělal. V každém případě tohle předčasné stavění kultu nemám zrovna v lásce a klidně přiznám, že na film jsem šla se značnou skepsí, která ve mně zůstala i po závěrečných titulkách.



Jedno se filmu muselo nechat. Vizuální stránka neměla chybu a tvůrci se na ní skutečně vyřádili jak malá děcka ve sněhu. Záběry na pandorskou faunu a flóru jsou dech beroucí a Na'vi jsou vážně jako živí. Vidět je pohybovat se po lese, skákat, poletovat apod. byl vskutku zážitek. Problém je, že to bylo jediné plus, které jsem na filmu viděla. Navíc tohle plus trochu zabil fakt, že jsme byly na 3D verzi. Byl to můj první 3D film a já si troufám říct, že na hodně dlouhou dobu taky nejspíš poslední, protože mít ty jejich šílené brýle ještě na dioptrických nepatří zrovna mezi zkušenosti, které bych si toužila zopakovat. Co mě ale iritovalo nejvíc, byl fakt, že ty brýle totálně zabily barvy, protože všechno stáhly do modro-šeda, což je u filmu, který za něco stojí jen po vizuální stránce, spíš už kastrace než jen rána pod pás. Takže pro příště, děkuji nechci, já si vystačím s 2D verzí.

Teď k ději. Můj názor skvěle vystihl neznámý autor tohoto veledíla. Vážně k tomu mám ještě něco dodávat? O čem film bude, mi bylo jasné už z traileru a bohužel mi po shlédnutí snímku ani nepřišlo, že kdybych zůstala jen u té ukázky, že bych byla o něco ochuzena. Snad jen o tu bolest hlavy z brýlí. Je mi líto, ale zrovna příběh je pro mě tou nejdůležitější částí filmu a pokud mě nezaujme ten, je to v háji, milý pane hrábě. Občas to sice dokáží zachránit skutečně dobře napsané postavy, ale to tady opravdu nehrozilo, protože z nich ten papír jenom svítil. Hlavní hrdina byl typický hlavní hrdina, plukovník byl typický zelený mozek, téměř nezničitelný macho, strááášlivě zlý a nemilosrdný, šéf těžařské společnosti typický ziskuchtivý hajzlík. Kdyby mi to pustili bez zvuku, odvyprávím dialogy sama, aniž by se má verze nějak lišila od jejich, jelikož byly průměrné, až to bolelo, ale v porovnání s hororem v podobě vnitřních monologů hlavního hrdiny byly ještě procházkou růžovým sadem.



Proč mám pocit, že v posledních letech lidem stačí pěkně zabalená podívaná a oni jsou hned schopni přehlédnout fakt, že jim režisér servíruje něco, co už tu bylo tisíckrát, a navíc ještě špatně. Z té amícké snahy ukázat, že vážně hrooozně moc litují toho, jak víceméně vyvraždili původní obyvatelstvo Ameriky, mi bylo chvílemi mdlo. Na ty jejich agitační nesmysly, které hustí do každého druhého filmu, aby ukázali, že jsou tím the best národem na světě a že jsou strašně in a cool, si nemůžu zvyknout ani po všech těch letech. A ty ekologické kecy zrovna od nich vážně seděly. Panstvo, já jsem pro každou srandu, ale všeho s mírou, Rychlá Roto.

A tím ukončuji veškerou kritiku a doufám, že další snímek, na který půjdu do kina, bude dosahovat alespoň průměrné kvality. Vzhledem k tomu, že by to měla být Alenka v říši divů, budou mé prosby snad vyslyšeny.

5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Vavča: Supr recenze, více lidí, co nosí dioptrické brýle mi říkalo, že je z 3D brýlí bolely oči, takže buď hromadně tento vynález je špatný, nebo byla smůla na špatné kusy.

Ať je to jak chce ten obrázek shrnující skript nemá chybu:) Mé přesvědčení o vzrůstající nenáročnosti a hlouposti lidí se bohužel potvrzuje s tím, jak rostou tržby tohoto snímku, o počtu kladných recenzí od profíků(což bych fakt nečekal) nemluvě.

Vydám se na Imaginarium Dr.Parnasse, to by se ti myslím mohlo také líbit. Snad to smyje tu pachuť... film přece nemá být pouze vizuální lobotomie.

T'Sal řekl(a)...

Ono to nebylo tím, že by mě bolely oči z koukání skrze ty brýle, ale spíš mi mé dioptrické brýle skřípnuté těmi 3D drtily nos XD A bez dioptrických jsem bohužel vydržela koukat jen 5 minut x_X

Já taky nechápu, co na tom lidi vidí. Těšila jsem se na recenzi v Pevnosti, jak tam ten film zdrbnou a ono tentokrát nic. Zklamali mě hoši -.-

To Imaginarium Dr.Parnasse vypadá zajímavě, ale počkám si až bude venku DVD, nemám teď zrovna peněz na zbyt, takže další film na který razím bude tak maximálně Alenka.

Anonymní řekl(a)...

Musím souhlasit...mě taky Avatar nenadchl po jiné stránce než té digitální. Celou dobu mi ten děj náhodou "něco připomínal" a to jsem ani nikdy nebyla faninka Pocahontas. Pro mě to prostě bylo zklamání...a pořád se divím, proč to téměř všichni v mém okolí tak chválí. Na Alenku ale razím určitě...

Seele řekl(a)...

No ... tak můj názor znáš XDD Ačkoli je děj neoriginální, jednoduchý a předvítelný, tak mě to u tohohle filmu prostě nevadí, beru to jako pěknou pohádku s pěknými efekty XD

Seele řekl(a)...

Btw.: co maj všichni s tím blením očí? XD Já teda mám taky dioptrické brýle a nic XDD

O Alence taky silně uvažuju, vypadá to dobře a knížka je taková správně ujetá XD Jak se jednou ve Zpovědnici objevilo to tajemství, že to autor psal pod vlivem halucinogeních látek ... vypadá to, že je to pravda XD