pátek 20. března 2009

Bisexualita

Co je to přesně bisexualita a kdo sem ještě spadá a kdo ne? Co jsem tak odpozorovala, je to značně komplikovaná otázka, na níž není snadné najít odpověď. Přesněji řečeno jedinou odpověď. Každý z nás vnímá ony hranice trochu jinak. Já sama se za bisexuála považuji a proto bych sem ráda sepsala, jak ji vlastně vidím já.


O článku s tímto tématem jsem uvažovala již několikrát, ale nakonec jsem ho vždy odložila nebo jsem zapomněla. Dnes mi ho ale připomněl blog s názvem Fuckárna, který sleduji od jeho založení, třebaže se zde projevuji jen minimálně. Autoři blogu zde mimo jiné vyvěšují určitá ožehavější témata, nad nimiž mohou návštěvníci diskutovat, a docela nedávno se zde objevila i otázka, jakou sexuální orientaci máme.

Ze 13 komentářů se zde objevily tři (mě nepočítaje) "přiznání" k bisexualitě, všechny od dívek. Co mě osobně ale zarazilo, bylo vyznění těchto reakcí. Ve všech třech se totiž psalo víceméně to, že s dívkou by jim sex nevadil, ale milovat by mohly jen muže, případně že by jim při sexu s ženou něco chybělo. Další komentář pak dokonce obsahoval pasáž: "...dokonce v jednom období jsem řekla, že budu lesba..."

Nemám tušení, kolik slečnám bylo a tak se v následujících řádcích můžu mýlit, v každém případě, minimálně co se posledního případu týče, mi to přijde trochu jako projev období experimentování. Sexuální orientace není něco, co by se mohlo jen tak ze dne na den rozhodnout. Kdyby ano, o kolik snazší by byl život některých lidí a jak by jen byli šťastní všichni ti, kteří trvají na tom, že jsou homosexualita a podobné "úchylky" jen duševní choroba. Tak tomu ale není. Ať už jde o geneticky dané předurčení nebo pomalý postupný vývoj, jde o něco, co se u nás ve většině případech rozvine zcela přirozeně, aniž bychom to mohli nějak ovlivnit (ponechávám prostor takovým případům, kdy se sexualita, dá-li se to tak vůbec říct, může změnit v rámci nějakého traumatického zážitku).

V posledních letech je, hlavně u dívek, ale v posledku se to trochu rozmohlo i u chlapců, pravděpodobně díky tomu, že společnost začíná být trochu otevřenější, jakousi módní záležitostí "být bi". Já osobně na to hledím trochu s nelibostí, jelikož si toho všímá dost lidi a tak i mě pak často hází do této skupiny. Jsem pak cílem určitého přezírání, vědoucích pohledů a hlášek: "Však ono ji to časem přejde."

Na jednu stranu se takovému chování nedivím, jelikož i já sama tohle občas dělám, obzvláště mluvím-li s mladšími lidmi, kteří se nacházejí v období sexuálního vývoje a ve věku, kdy se snadno nechávají ovlivnit svým okolím. Nikoho neodsuzuji, je to přirozená fáze vývoje a i já si jí prošla, stejně tak jako všichni ostatní.

Na druhou stranu to ale může být docela otravné, třebaže si toho snažíte nevšímat. I má vlastní matka si několik let myslela, že jde o jakési přechodné období, o snahu upoutat na sebe pozornost či se nějak odlišit a občas ji z toho podezírám i dnes.

Dle mého je to výsledek několika faktorů. Tím prvním z nich je, že je snazší chápat vše kolem nás ve většinovém měřítku, jelikož takové věci jsou nám známé a víme, jak s nimi naložit. Když něco takového jako bisexualitu víceméně popřeme, i takový názor se vyskytuje v odborných kruzích, můžeme dotyčného přiřadit k jasně vyhraněné skupině a tím si ujasnit naše chování k němu. Pro některé je snazší chápat i homosexualitu než bisexualitu, jelikož opět je zde daná jasná hranice, která nám umožňuje vytvořit si jasný názor.

Druhým kamenem úrazu je fakt, že termín "bisexualita" jako takový není, jak už jsem zmiňovala v úvodu, jasně vytyčený. Kdo přesně je bisexuální? Je experimentování, zahánění stereotypu její součástí? Je bisexualita pouze o fyzické přitažlivosti? O duševních sympatiích, nebo je kombinací obojího?

Já mohu poskytnout jen svůj vlastní názor. Dle mého, dívčiny, o nichž jsem se zmiňovala výše, nejsou bisexuální. Všechny se přiznaly k tomu, že jim nevadí mít se ženou sex, ale na úrovni plnohodnotného vztahu by osobu stejného pohlaví nehledaly. To je podle mého známkou jasné heterosexuality a otevřené mysli, nebránící se změně.

Z mého hlediska bisexualita neobsahuje žádný kompromis, žádné zatížení pro jedno pohlaví více než pro druhé. Je to rovnováha. Neposkytuje mi více možností, není to tak, že když to nevyjde s mužem, najdu si ženu a naopak, takže nakonec prostě s někým skončím a možná s ním prožiji celou řadu let svého života, aniž by se mi stýskalo po druhé straně. Jedno mi prostě nestačí, protože toužím po obojím. Chci rovnováhu. Chci dva vztahy, jeden s ženou a jeden s mužem. Tak jako si heterosexuál nedokáže představit život bez někoho opačného pohlaví a homosexuál zase bez někoho stejného pohlaví, mě se nelíbí představa, že budu mít jen jedno.

Můžete mě nařknout z chamtivosti, či z promiskuity, já vám to neberu. Váš názor totiž nezmění nic na faktu, že když budu vést vztah jen s jedním pohlavím, stále mi to přijde nekompletní. Něco mi bude chybět. Něco, co mi může poskytnout jen druhá strana rovnice.

Tohle je dle mého názoru bisexualita a právě podle této definice budu všechny "bisexuály" soudit, stejně tak, jako mě oni budou soudit podle své definice.

14 komentářů:

Gladness řekl(a)...

Holka, tak to máš celkem pech... XD Pravděpodobnost, že najdeš někoho, kdo by ti vyhovoval v mužské a ženské populaci a ještě k tomu ani jednomu z nich nevadilo, že máš i někoho dalšího.... No, je to takové menší sci-fi. XDD

Jinak článek chválím, máš to hezky napsané... :-)

kuroyume řekl(a)...

...musim rict, ze nektere osoby (nejen na fuckarne) ktere se prohlasuji za BI, a pritom jednim dechem dodavaji, ze "...JEN S MUZEM, ale zeny se mi take libi, jen si nemyslite!" (a nekdy se dokonce pochlubi, ze se UZ libaly s kamoskou a ze to sice nebylo nic moc, ale tak JAKO to preci znamena, ze jsem biii,neeee?)=konec citace[to "nastesti" vidam hlavne na forumu]; nuze, takovi lide mne docela udivuji.
Kdyz uz bi, tak rovnocenny vztah - se vsim vsudy, jak s muzem, tak i se zenou, ne, ze s holkou teda jooooo, ale neco mi tam bude chybet ...
Tez mi obcas prijde usmevne, jak se slecny nekdy rozciluji nad svymi protejsky a v zapalu krici, ze se snad radsi stanou lesbami ...!
Ha, kdyby to tak slo, prepnout ten cudlik a byt najednou tim, ci onym ...

T'Sal řekl(a)...

Glad: Neboj, nikdy jsem v ideální stav ani nedoufala. Vím totiž, jakou mám v této oblasti smůlu XD

Kuroyume: Ano, tyto slečny a chlapce, u nichž "být bi" znamená i pouhopouhé líbání se pro účely správných "cool" fotografií, videí apod. jsem do tohoto článku nezahrnovala, jelikož to už snad ani nemá cenu komentovat. Je to holt součástí módního trendu a ono je to časem přejde, až si uvědomí, jak to vlastně chodí.
Mě osobně v posledku již po několikáté rozesmála otázka, jak můžu vědět, že jsem i na holky, když jsem s žádnou ještě nic neměla. Podvědomí našeho národa o této problematice je vskutku tragické.

Momoko řekl(a)...

Přiznám se, že teď jsi mi v hlavě udělala docela bordel... Také se považuji za bisexuální, ALE... Zatím jsem se zamilovala vždy jen do opačného pohlaví... A teď nevím, jestli to je tím, že jsem ještě nepotkala "tu pravou" nebo jsem prostě "heterosexuál s otevřenou myslí". Tak teď fakt nevím...=D

T'Sal řekl(a)...

Momoko: Heh, tak to jsme nechtěla XDD Snad se ti v hlavě zase brzy uklidí XD Jak ale říkám, je to jen můj názor a spousta lidí by s ním nesouhlasila ;)

Seel řekl(a)...

A sákra, teď nevím jestli se to předtím odeslalo, takže se kdyžtak omlouvám za to, jestli to tu bude dvakrát ...

Jako člověk který se také považuje za bisexuála se musím vyjádřit:) Vlastně s tebou ve všem souhlasím, protože si myslím, že bisexualitou se dá jen těžko nazvat to, že by sice někdo snesl styk se stejným pohlavím, ale o plnohodnotném vztahu se to říct nedá. Ale nějak jsem nikdy moc neuvažovala nad tím, zda bych potřebovala mít obojí najednou ... (možná to je i tím, že jsem nikdy neměla něco čemu by se dalo říkat vztah) ... spíš to beru tak, že mě přitahuje obojí a záleží mi spíš na tom, jaký ten člověk je než na tom, jakého je pohlaví (zvláště proto, že když se mi líbí obojí, tak je to opravdu jedno). Co se týče toho, mít kluka i holku najednou ... proč ne, když o tom všichni vědí a souhlasí s tím (i když najít někoho takového by asi byl dost problém). Co se týče mě, vždycky se mi líbilo jak to dělali v některých sci-fi knížkách ... měli sice vztah, ale ve více lidech ... navzájem se znali, měli se rádi a když to řeknu naplno, prostě to dělali každý s každým:) ... No, pochybuju že by se tahle představa líbila nějakému závratnému počtu lidí XD

T'Sal řekl(a)...

Seel: Ono je to u mě možná trochu dáno i tím, že u žen hledám jiné kvality než u mužů. Kdybys vedle sebe postavila typickou ukázku ženy, která se mi líbí, a typickou ukázku muže, diametrálně by se od sebe lišily, hlavně pak v charakterových vlastnostech, které by odpovídaly danému pohlaví - u žen tedy preferuji spíše ženskost, zatímco u mužů pak mužské principy. Proto nedokáži zcela oddělit faktor pohlaví od objektu zájmu, jelikož je to úzce propojené.

Mě tedy tahle představa moc neláká XD Proti takové trojce nic nemám, ale pohlížím na to spíš jako na spestření sexu. V otázce vztahu se mi tohle docela příčí, nejspíš díky mému sklonu k dominanci a majetnictví. Jakýkoliv vztah mezi mými partnery by mi nejspíš vadil, což je docela zvláštní, protože s představou, že by jeden z mých partnerů měl třeba další vztah s osobou, jíž vůbec neznám, už nemám nejmenší problém XD Samozřejmě mluvím o trvalém vztahu. Promiskuitní chování bych z bezpečnostních důvodů netolerovala.

Seel řekl(a)...

Mě by asi přišlo trochu zvláštní kdyby můj partner(ka) měl(a) vztah s někým koho vůbec neznám ... už jen kvůli tomu, že bych byla jednoduše zvědavá XD Rozhodně bych toho člověka chtěla aspoň znát ... Co se týče toho, jestli třeba preferuji něco ve spojitosti s pohlavím (třeba již zmíněná ženskost), tak žádné nároky nemám, musí mě zkrátka zaujmout osobnost toho člověka ... pro to ale žádnou definici nemám, prostě něco (či někoho) vidím a buď se mi to líbí nebo nelíbí ...

sevia řekl(a)...

Zajímavý názor. Nikdy mě nenapadlo se dívat na bisexualitu jako na nutnost takovéhle rovnováhy.

Do jmenované diskuze jsem se také vyjádřila. Bohužel ne za zcela střízliva. Teď (ne že by se něco změnilo-víno je zdravé) bych se vyjádřila parafrází nevadil by mi sex s mužem, ale plnohodnotný vztah ne. Že by homosexuál s otevřenou myslí, nebránící se změně? ;)

Možná se jen mé podvědomí nedokáže stále zbavit pocitu viny ze zklamání, které působím rodině.

wlkeR řekl(a)...

Haha, a víte, jakej je v tom bordel navíc, když je člověk ještě ke všemu trans?
Jednoho krásného dne bych mohl napsat článek o tom, jak jsme tuhle oblast procházeli s mojí psycholožkou... ale zas nechci mít na svědomí ty spousty okousaných stolů a zdí omlácených hlavami...

Alizbeta řekl(a)...

Mě strašně vytáčí všechny holky, které o sobě říkají, že jsou bi, ale přitom to pro ně znamená, že se líbají s kamaradkou na diskotéce, aby zaujmuly všechny kluky v okolí. Poslední dobou to skutečně je jakýmsi divnym zpusobem "modni".
Někdo by měl slečnám vysvětlit, že to, že líbaly jinou holku z nich bi ještě rozhodně neudělá.
Až se zamilují do nějaké holky v okolí, až se po 50. přistihnou, že zasněně čučí na pozadí dámské a nikoliv pánské, až jim dojde, že chtějí fajn vztah s nějakou holčinou- tak potom at si jsou klidně bi nebo gay,cokoliv.

K té rovnováze- musím souhlasit s tím co se odborně říká a to s tím, že bisexuál vlastně hledá Osobnost nikoliv ženu nebo muže. Alespon pro mě to tak platí.

Ted jsem se nějak zamotala. Asi, že sem v tom sama poslední dobou ošklivě plácám. Sexuální orientace je svině. Dělá si co chce:D Kéž bych si mohla říct "tak a budu jasná heterečka".

Alizbeta řekl(a)...

Jo a ještě pro Seel- mě se ta představa líbí moc. Když jsou daná pravidla, tak to nejlíp funguje. Ale bohužel to je vzorec přijatelný pro minimum lidí.

Mimochodem- jsem ve třídě s dívkami, které neznají lepší zábavu než po sobě dvojsmyslně tlapkat a vést milostné řeči ačkoliv jsou všechny na kluky a holky se jim nelíbí. Neumíte si představit ty muka, když vám takové roztomilé stvoření začne o hodině jezdit z legrace rukou po stehně. Ano-hrozná-hrozná-hroznááá-legrace. Kdyby mě polili benzinem a zapálili bylo by to pro mě zábavnější...

Anonymní řekl(a)...

Musím z vlastní zkušenosti říct, tvůj vysněný ideální stav v praxi funguje. Já jsem jedním článkem tohoto vztahu. Jsem L a žiju již několik let v dlouhodobém mileneckém vztahu a Bi,která má již několik let partnera. Partner to neví, ale nejspíš má taky máslo na hlavě, tak nerýpe a neptá se. A já nemám problém s tím, že má partnera,protože jsem šťastná a ona mi věnuje tolik času, kolik chci. A taky jsem dost sobec co se týká společného bydlení,partnerství atd.A klape nám to perfektně. Je potřeba k tomu jen najít ty správné lidi.

AkocickaA řekl(a)...

Co se mě týče, myslím, že T'Sal je s mojí situací moc dobře obeznámena a ačkoliv jsem již nějaký ten čas ve vztahu s partnerem, z mojí strany něco prostě neklape tak jak má.. poslední dobou mě přepadají takové zvláštní pocity a chvílemi je to pro mě opravdu těžké a docela špatně to snáším.. vztah však ukončovat nechci jen kvůli jakésimu mému "rozmaru" a pár okamžikům, kdy jsem se cítila jednoduše nejistá.. nevím, co si o tom mám myslet, vše mi přijde tak zmatené a ačkoliv se na to snažím nemyslet, vše přichází podvědomě nějak samo (snad i ve snech).. myslím, že kdyby o mě měla zájem nějaká žena, tomu vztahu bych se nebránila.. už delší dobu také přemýšlím o tom, že bych si nějakou partnerku našla, ale je to velmi těžké a nezáleží to jen na mě.. navíc je tu jedna věc, které se vážně bojím a tím jsou "vztahy na zkoušku", kdy si to prostě někdo chce zkusit s holkou.. já sama svým vnitřním pocitům nejsem schopna porozumět, proto se většinou prezentuji jako bisexuál a myslím si, že podobně by to měli cítit i ostatní, kteří se tímto slovem ohánějí.. není to o fyzickém kontaktu, ale spíše o psychice a mentalitě.. myslím si, že těmto lidem běžní heterosexuálové porozumět jednoduše nemohou, protože neprožívají to, co oni a tím, že je urážejí a shazují, jim v jejich situaci příliš nepomáhají..