sobota 29. listopadu 2008

Repo! Genetická opera

Genetická opera, rockový muzikál s úchvatným vizuálním i hudebním provedením, vás zavede do ponurého světa blízké budoucnosti, v němž se lidé nechávají operovat jen protože je to zrovna v módě. Plastická chirurgie a obchod s orgány a drogami je tím největším byznysem, který ovlivňuje život každého jedince. Všichni, kdo však k takovým operacím přistoupí podepisují smlouvu s ďáblem, nebo přesněji řečeno s Repomanem.
Je to příběh, popisující chátrající společnost a upadající hodnoty. Je plný krve, násilí, nenávisti a lásky...


O tomhle muzikálu jsem se dozvěděla díky Alizbetě, která na svůj blog hodila trailer k tomuto filmu. Stačilo mi, abych si přečetla, že tam hraje představitel Gilese a chtěla jsem to stáhnout. Po skouknutí traileru jsem se rozhodla jít do pekla jménem kino.
Nemám kina ráda, jelikož jsou tam lidi, mobily a spousta rušivých elementů, které vás spíše otráví, než aby vám pomohli vychutnat si snímek. Proto vedu politiku, že kdo si počká, ten se dočká televizního vysílání nebo DVD. Čas od času se ale stane, že mě něco zaujme tolik, že to musím vidět hned i za cenu 100 Kč a hry na nervy. Gackt žehnej tomu, že si vždycky vybírám filmy, na něž zrovna jde tak pět lidí....

V nepříliš vzdálené budoucnosti vypukla nová nemoc, v jejímž důsledku začaly lidem selhávat orgány. Jedinou nadějí pro nemocné byla transplantace, jenže tu si nemohl dovolit každý. V té chvíli přichází na scénu korporace GeneCo, která dává nemocným naději. Umožňuje totiž transplantaci orgánů na splátky. Postupem času se její služby však rozšiřují. Jednak prodává látku zydrate, díky níž nemáte žádné pooperační bolesti, avšak pravděpodobně skončíte s těžkou závislostí, a pak se také do módy navíc dostávají plastické operace. Každý, kdo chce být in musí nějak zdokonalit své tělo, ať už zevnitř nebo zvenku. Každý, kdo takovou operaci podstoupí, však podepíše smlouvu s ďáblem. V okamžiku, kdy nesplatí splátku, si pro ně totiž přijde Repoman, aby si vzal zpět, co jim bylo GeneComem prodáno. Nikoho nezajímá, proč jste nezaplatili včas, nikdo se vás na to neptá. Můžete utíkat, ale Repoman si vás najde a vykuchá vás zaživa...

Doktor Nathan Wallace, hraný mým drahým Anthonym Headem, měl kdysi krásnou ženu, jíž velice miloval. Trpěla však chorobou krve, která mohla být vážnou hrozbou pro ni i pro dítě, které čekala, a proto Nathan pracoval na léku, který by je obě zachránil. Lék však jeho ženu namísto toho zabije. Na poslední chvíli se mu podaří zachránit jen svou dcerku, která ale po matce zdědila onu chorobu krve. Od té doby ji Nathan drží v jejím pokoji, nepouští ji z domu a přehnaně pečuje o její zdraví. Dcera Shilo je mu totiž vším, bez ní by mu na tomhle světě nic nezbylo a on si nepřeje nic jiného, než ji udržet na život, relativně zdravou a šťastnou. Venkovní svět, zkažený a plný chorob, se v jeho očích mění v nepřítele, před nímž musí svou dceru za každou cenu ochránit. A když říkám za každou cenu, myslím za každou cenu....

Nathan už totiž není doktor. Tuhle práci přestal vykonávat v okamžiku, kdy mu zemřela žena. Tehdy mohl být odsouzen za vraždu, ale Rotti Largo, magnát jemuž patří GeneCo a jenž kdysi Nathanovu ženu velmi miloval, se vše rozhodl zamést pod koberec pod podmínkou, že Nathan podepíše velice zvláštní pracovní smlouvu. Od chvíle, kdy tak udělal, aby mohl zůstat se svou dcerou a starat se o ni, přestal být lékařem a stal se vrahem. Repomanem. Jeho prací bylo zabíjet ty, jež se opozdili se splátkami a brát jim orgány. Jak zpívá v jedné písni, je to nevděčná práce, ale někdo ji dělat musí...

Něco takového samozřejmě nemůže své dceři říci a tak ta stále žije v domnění, že je její otec obyčejný lékař. Právě v oné kombinaci lékaře a otce vidí Shilo své neštěstí. Sedmnáctiletá dívka už má dost toho, jak je neustále zavírána doma, chce se bouřit a tak čas od času uteče z domova. Díky tomu se dozvídá, jaký je svět tam venku a nejen to. Setkává se se samotným Rottim Largem, který o ni začne projevovat zájem. Hned v ní totiž pozná podobu ženy, jíž kdysi miloval a jíž mu Nathan odloudil. Nebýt Nathana, mohla být Shilo jeho dcerou. Rád by tenhle sen proměnil ve skutečnost, jelikož má s Nathanem nevyřízené účty a navíc i umírá, přičemž jeho tři děti jsou naprosto k ničemu, jen loutky svých choutek. Chce někoho, komu by mohl odkázat GeneCo s jistotou, že jeho společnost bude v dobrých rukou.

Začne se tak rozehrávat tragédie, během níž dojde ke střetu otce s dcerou, zaměstnance se zaměstnavatelem a dávnými nepřáteli.

*****

Mám ve zvyku zpětně pročítat kritiky na věci, které se mi líbily, abych zjistila, co si o nich myslí druzí. Nevím čím to, že mnou oblíbené věci většinou totálně zdrbou. Výjimkou nebyl ani Othello, na němž jsem byla ve středu, a ani Genetická opera. Kritikům se nelíbilo nic. Příběh prý banální, hudba strašná a mimo, snaha šokovat směšná, postavy nestojí za zmínku. Minimálně u dvou recenzí bylo shrnutí v tom duchu, že se to může líbit jen čtrnáctiletým emo holčičkám bez mozku. Asi jsem čtrnáctiletá holčička bez mozku a víte co, nestydím se za to, protože Genetická opera je jeden z nejlepších filmů, jaké se dle mého v posledních pár letech natočily. Není to názor filmového znalce, ale průměrného diváka.

Vizuální zpracování filmu mě uneslo. Ano, potrpím si na jakousi teatrální přeplácanost, jde-li o tohle. Umí-li někdo dobře vykreslit depresivní prostředí, dodá-li mu lesku odporností a vyhraje-li si s barvami, má u mě body k dobru. Jeden z důvodů proč se mi hodně líbilo i Sin City. Mám prostě ráda, když film není jen o příběhu, ale když dokáže stejně tak jako potěšit mysl, potěšit i oko.

Hudba... díky ní jsem si film zamilovala, ještě než jsem ho viděla. Přestože nemám ráda spoilery, neodolala jsem a stáhla si soundtrack, což u muzikálu znamená, že po poslechnutí budete znát příběh, přinejmenším v hrubých obrysech. Poslouchám to tu tři dny v jednom kuse a ještě se mi to neohrálo, což o něčem svědčí. Po shlédnutí filmu musím však uznat, že spolu s obrazem dostává hudba nového rozměru a je mnohem poutavější. Poslouchat ji jen tak, jí dost ubírá, proto se nemůžu dočkat chvíle, kdy si budu moct film stáhnout. Hudební doprovod je různorodý, zpěváci senzační.

Samozřejmě mě nejvíc zajímal Anthony Head, který má neuvěřitelně sexy hlas a navíc je i výborný herec. Dokázal tak krásně přecházet od zoufalého otce k psychopatickému vrahovi, ale nic jiného jsem od něj ani nečekala. Mám ráda tyhle rozporuplné charaktery *.*
Alexa Vega, představitelka Shilo, pak zase dobře ztvárnila naivní dívčinu, vychovávanou daleko od zkaženého světa, takže v ní přežily ideály, které v tamním zvráceném světě neměly živnou půdu. Říkám dobře, protože jsem její postavu měla ráda, přestože to byla bezradná holka, která s sebou nechala díky své naivitě a nevědomosti solidně zametat. Chtěla žít vlastní život, ale na druhou stranu se bála zcela ztratit pod nohama zázemí domova, jež vytvářel její otec.
Rottiho Larga (Paul Sorvino) mi zase bylo docela líto, i přesto že to byl pěkně bezcitný parchant. Sice mu bylo jedno kolik lidí, bylo na jeho rozkaz zabito, a když se mstil, dělal to pořádně a bez servítek, ale při pohledu na jeho děti... Něco vybudoval, byť z toho normální lidé nebyli asi zrovna odvázaní, nedalo se mu upřít, že něco dokázal. Pracoval na tom celý život a teď, když umíral, se najednou podíval na své ratolesti a zjistil, že nemá komu by své dílo mohl odkázat. Všechna jeho práce, to čemu obětoval tolik času mohlo přijít vniveč, mohlo se zhroutit a ztratit z povrchu zemského. V tomhle ohledu ho chápu víc, než bych si přála. Vždyť kdo z nás by nechtěl na tomto světě zanechat něco, v čem by žil dál?
Postava Sarah Brightmanové zase byla tak nádherně mystická. Scéna, kdy přijde za Shilo mi totálně vzala dech, asi víc než ta v opeře během jejího posledního vystoupení.

Vůbec tu bylo několik scén, které se mi vryly do paměti. Jednou z nich byl i velice zajímavý rozvor mezi otcem a dcerou. Shilo si měla vzít své léky, na což jejího otce upozornil jakýsi náramek, který používali ke komunikaci a x-dalším věcem. Nathan, v té době zaživa kuchající jednoho neplatiče, tedy zavolal své dceři, která se zrovna nacházela mimo dům, jestli je v pořádku a jestli za ní nemá přijít, přičemž ona samozřejmě říká že ne. Nervové vypětí u ní však způsobuje nevolnost, což její otec pozná. Oba jsou tak postaveni do pozice, kdy by se na jednu stranu chtěli ihned vrátit domů, ale na druhou stranu nemůžou, avšak nesmějí dovolit, aby se to ten druhý dozvěděl. Nemělo to chybu.

Další taková pak byla se samotným Nathanem, který se zrovna připravuje na zabití jednoho ex-zákazníka GeneComu. Jako smyslu zbavený si se svou obětí hraje a zpívá o tom, jak je jeho práce nevděčná, že mu za ni nikdo nikdy nepoděkuje, během čehož Nathan vypadá jako totální psychopat. Vše, co z něj dělalo starostlivého milujícího otce jako by v tu chvíli zmizelo. Celé je to takové sadistické a komické zároveň. Na konci scény v jeho obličeji však nastane naprostá změna, jako by si právě uvědomil jaká zrůda se z něj stala.

O scénách, v nichž bylo pácháno sadistické násilí se tu radši nebudu moc rozepisovat xD Nejspíš mi měly vyrazit dech a šokovat mě, mě se ovšem velice líbily. Nebyly zpracovány tuctově a nezajímavě jako v klasických krvácích jako I hory mají oči, spíše mi přišly značně esteticky provedené a potěšily jak mé oko, tak i mé sadistické já. Mám pro tyhle věci slabost, dokáží mě příjemně rozechvět, ale musí být dobře provedeny. Škoda jen, že je v tomhle ohledu Genetická opera spíše výjimkou než pravidlem.

Byla tu ale i jedna scéna, která se mi mo nelíbila. Opět došlo ke střetu mezi Nathanem a jeho dcerou, přičemž střih - a Shilo poskakuje po pokoji, zpívá rozvernou píseň o tom, že je jí sedmnáct a že se toho spousta změnila, zatímco je její rebelie podtržena náhlou proměnou jejího pokoje do jakéhosi punkového klubu a jí do slavné zpěvačky. Přišlo mi to v danou chvíli strašně jako pěst na oko, vzhledem k tomu, co se odehrávalo předtím a potom, to na mě působilo značně rušivě. Snad kdyby tam v tu chvíli byly jemnější přechody mezi scénami, ale takhle si to dle mého mohli nechat od cesty.

Pokud jde o příběh, ano je jednoduchý. Nejde o nějaké šíleně komplikované a hlubokomyslné veledílo, kterým by se prokousala jen hrstka vyvolených, ale ona jednoduchost není vždy na škodu, spíš právě naopak. I staré náměty, které jsme již viděli v tuctech filmů a knihách, se dají zpracovat novým, zajímavým způsobem a dle mého se to v Genetické opeře podařilo.

Celkově vzato jsem opět měla štěstí na kvalitní podívanou, k níž se ještě častokráte vrátím (hned jak to bude někde na netu xD). Stálo mi to za těch 140,- co jsem za to dala, i za ty nervy s lidmi v kině a jejich kecy a šustěním sáčků. Upřímně už se těším na to, až se na film podívám v klidu doma a budu si moct od srdce pobrečet, protože takových scén, které mě chytly u srdce, tam bylo několik. Sama za sebe rozhodně doporučuji ke skouknutí.










7 komentářů:

seel řekl(a)...

Tak tohle vypadá, že by se mi to mohlo líbit:)
Btw.: Sin City mě taky uchvátilo, dokonce natolik, že jsem si pár dnů po shlédnutí objednala komiks XD

Nightie řekl(a)...

Já na to jdu se ségrou až se to dostane i na Kladno, těším se na to od prvního momentu když jsem prvně slyšela a viděla Chase the morning XD

T'Sal řekl(a)...

Seel : Mno, já ho objednávat nebudu, ale teď když jsi to naťukla, tak se asi kouknu, kde by se to dalo stáhnout XD

Najt : Ta scéna s Chase the morning byla dokonalá. Nebýt dalších faktorů, které mě zlákaly dřív (-> sexy Anthony Head), tak by určitě zapracovalo tohle XD

Nightie řekl(a)...

jo akorát mě ze začátku přišla strašně vtipná ta promítačka z očí XD
Jinak podle mě je nejlepší píseň we started this opra shit a v závěsu je zydrate anatomy. Ta hláška v shoutu je brutus, člověk si hned připadá že mu stouplo IQ alespoň o pět bodů, když vydí podobný stupiďárny

seel řekl(a)...

T'Sal: pche, stahování comiců je zlo! XD No, trochu kecám, sama to dělám, jen mi trvá hroznou dobu než se dokopu to přečíst, protože na PC se mi to číst nechce ... XD

Night: taky uvažuju že zavítám do kina, ale v programu na prosinec jsem to nenšla, takže asi v lednu ... k nám všechno doráží se zpožděním:(

T'Sal řekl(a)...

Najt : Já už ti nemůžu říct, co se mi líbí nejvíc. Před skouknutím to byla Legal Assassin, Things you see in the graveyard a Zydrate Anatomy, ale teď je jich víc, protože si ty písničky vážu se scénami z filmu (Thankless Job, Let the monster arise,..). Nikoho asi nepřekvapí, když řeknu, že zpívat tam Anthony, je to dobrá vstupenka na můj playlist XD
Když jsi to měla takhle bez kontextu, tak asi jo no, já u té promítačky málem brečela.
Hláška forever, já lehla, když jsem to četla. Neřeknu být to nějaká sladká slátanina o princi v zářivé zbroji, ale Anthony tam lidem rval střeva, proGackta! XDD

Seel : Ne, zlo je student x-tisíc mínusu XDD Je ale fakt, že v pc je to blbý, jenže co nadělám. Ty komiksárny jsou děsně drahý a tak si kupovat něco, co se mi nakonec nebude líbit, to se mi nechce...

seel řekl(a)...

T'Sal: jo, je to drahý >< ale naštěstí se mi vždycky podařilo koupit něco z čeho jsem byla nadšená XD U Sin City se film víceméně drží komiksu takže pokud se ti líbil film, bát se nejspíš nemusíš:) I když je fakt že kdybych byla v mínusu tak si to taky radši stáhnu XD