úterý 25. března 2008

Tajemný Amber

Konečně jsem se dokopala k tomu, co už jsem chtěla udělat dávno. Tedy částečně... Tohle bude první příspěvek z několika, který se bude týkat této neuvěřitelné, nádherné a strhující knižní série, jíž má na svědomí Roger Zelazny. Byť má základní série 9 knih, nelekejte se. Nudit se během nich rozhodně nebudete, jelikož autor si vaši pozornost dokáže udržet svým svižným tempem, jímž nechává příběh chvílemi plynout a chvílemi utíkat kupředu, svými dokonale propracovanými postavami a sarkasmem, jímž tento příběh jen srčí!


Pokud bych měla Amber zařadit do nějakého žánru, asi by se nejlépe hodilo fantasy, ovšem s tím, že to rozhodně není typické fantasy s trpaslíky, draky a super-mega-hodnými-a-vždy-spravedlivými hrdiny. Takového tu nenajdete, ani kdybyste celou sérii prohledávali mikroskopem... Ústřední postavy jsou tu dvě. V první části série Corwin a v druhé části pak jeho syn Merlin. Vedle nich je zde celá řada vedlejších postav, které nás provázejí celou sérií (pokud je tedy někdo nesejme) a díky nimž je příběh takový jaký je. Všichni aktéři (až na pár výjimek) jsou z královské rodiny, která sídlí v legendárním městě Amberu.

Amber je jediný opravdu skutečný svět. Všechny ostatní jsou jen stíny. To se říká na obálce každé knihy a rozhodně jen pro nic za nic. Amber, jež znamená řád, vrhá do svého okolí Stíny - jiné světy, chcete-li dimenze, které se od svého vzoru liší tím víc, čím dále od něj jsou. Tyto stíny se táhnou nekonečně daleko až k absolutnímu chaosu, jemuž vládnou Dvory Chaosu. Amber a Chaos - dvě strany zajišťující rovnováhu a existenci Stínů mezi nimi. Jedním z těch stínů je i Země. Těmito Stíny mohou procházet jen potomci krále Oberona, tedy krví spojení členi královské rodiny se svou nadlidskou silou, rychlostí, vytrvalostí, vyšší inteligencí a regenerační schopností (o hodně vyšší, trvá to dlouho, ale nakonec jim může dorůst i chybějící část těla). Navíc jsou dlouhověcí, z našeho pohledu až nesmrtelní.

Teď když máme lehce nastíněno kdo a kde, přejdeme ke krátkému shrnutí děje. Tajemný Amber je série plná intrik, zvratů, zrad, střídání se starých a nových spojenectví, podezřívavosti a mnoha dalšího. Za to vše mohou princové a princezny Amberu, jelikož většinu z nich zajímá jen moc a vláda. Každý z nich by mohl vládnout desítkám Stínů, které by si sami mohli vybrat, jenže vládnout Stínu není to samé jako vládnout skutečnému světu. Oni nestojí o iluzi, chtějí skutečnou, nefalšovanou moc. Chtějí vrhat svůj stín na všechny Stíny, protože vše co se stane v Amberu, se odrazí i do nich. O tohle v celé sérii jde. Jen se mění aktéři, strany a důvody. Je nemožné napsat zkrácenou verzi této série, protože se tu toho děje tolik... V prvních dvou knihách se zdá, že jde jen o to, aby Corwin svrhnul svého bratra Erika z trůnu a dostal se tak k moci. V dalších knihách se však ukáže, že to byla jen malá bezvýznamná epizoda v řetězci událostí, které mají své kořeny, tam kde by je nikdo nečekal. Je zde téměř pravidlem, že sotva se vám dostane jednoho vysvětlení, další události ho vyvrátí a poskytnu vám vysvětlení jiné, mnohem hlubší a ještě víc šokující.

Základní série :
- Corwinova série -
  • 0. Devět princů Amberu* (Nine Princes of Amber)
  • 1. Zbraně Avalonu** (The Guns of Avalon)
  • 2. Stín jednorožce (Sign of the Unicorns)
  • 3. Oberonova ruka (The Hand of Oberon)
  • 4. Dvory Chaosu (The Courts of Chaos)
- Merlinova série -
  • 5. Trumfy osudu (Trumps of Doom)
  • 6. Krev Amberu (The Blood of Amber)
  • 7. Znamení Chaosu (The Sign of Chaos)
  • 8. Rytíř stínů (The Knight of Shadows)
  • 9. Princ Chaosu (Prince of Chaos)
* poprvé u nás vyšlo pod názvem "Vládci Stínů"
**Nevím proč, ale číslovat se začalo až od Zbraní, přestože ty úzce navazují na Devět princů.


Chodba zrcadel
- povídková kniha, která obsahuje i ne-Amberské příběhy (ty nevypisuji) + přehled
  • Prolog k Trumfům osudu (Prologue to Thrumps of Doom)
  • Obchodníkův příběh (The Salesman's Tale)
  • Kryptové a Maskan (The Shroudling and The Guisel)
  • Jak přijít k provázku (Comming to a Cord)
  • Modrý kůň, roztančené hory (Blue Horse, Dancing Mountains)
  • Chodba Zrcadel (Hall of Mirrors)

Úsvit Amberu (The New Amber Trilogy)
- nebo-li Oberonova série
- prequel
- autorem již není Zelazny, ale John Gregory Betancourt
  • První stín Amberu (The Dawn of Amber)
  • Amber a Chaos (Chaos and Amber)
  • Kouzlo Amberu (To Rule in Amber)


16 komentářů:

Gladness řekl(a)...

Ach, ano a hlavne Corwin! *in love* XDDD Chjo, taky jsem o tom chtela na blog prsknout clanek... XDDD Prvne bych se mozna mela ale dokopat k ty serii s Merlinem.... jenze, ja chci Corwina! XD

T'Sal řekl(a)...

No..on je Merlin víceméně to samé jako Corwin. Dle mého chtěl akorát autor nakouknout i do Dvorů Chaosu, k čemuž se Corwin moc nehodil a tak ho nechal naklonovat XD
Lol, jsem ti zase něco doporučila XDD Furt žárlíš na Deirdre a nesnášíš Daru? XDDD (zvláštní že obě měly hodně, hodně co dočinění s Corwinem XD)

Gladness řekl(a)...

Deidre mi ani tak jeste nevadila, ale Dara.... *plamenny pohled* Gr, jak ja ji nesnasim XDDD

Anonymní řekl(a)...

kacha
no dalsi zajimavy blok s krasnym obsahem :-) Zelazny je tez autor autoru...a prozradim ti tajemstvi :-) Zbraně Amberu vysli jako prvni kniha (proto ta jednicka) pak teprve (po ukonceni cele serie) vysla 0. Pokud jsi cetla jen tohle od Zelazneho nevahej a pust se do zbytku...nudit se nebudes nikde!! A pokud bys takhle naahodou zabrousila do ceskych vod fantasy zkus Kulhanka (se sarkazmem a cernym humorem si mohou podat ruce...ikdyz kulhanek je misty az moc detajlni...fujky :-D )

T'Sal řekl(a)...

Jaj, tak proto. Nenapadlo mě koukat na posloupnost vydání XD Jinak díky za pochvalu blogu, takové mé odpadiště XD
Od Zelaznyho tu mám ještě Jacka, Pána stínů, Prokletého Dilvishe, Podvržence a Divomága. Četla jsem je všechny, ale abych pravdu řekla, tak si pamatuji jen Jacka. Zelazny je můj oblíbený autor, ale dle mého potřebuje více prostoru, aby se mohl pořádně rozepsat. Jeho jednodílné práce mi přijdou takové osekané a musela jsem si na jeho styl v nich chvilku zvykat.
Kulhánka čtu také. Zatím jsem nepřelouskala všechno, protože mám dost knih jen v elektronické podobě a k tomu se musím nutit, ale snad jednou budou peníze na papírovou formu XD Prozatím u mě vede Noční klub a Vládci strachu. Jinak, tu jeho detailnost já ráda, akorát občas přes samou krev zapomene, že už se trochu opakuje XD

Anonymní řekl(a)...

kacha
:-D :-D s tou osekanosti mas pravdu...tam nevyzni tolik jeho pletichareni ]:-) JA nesnasim cteni z monitoru....je to otravne porad u toho sedis,ani si k tomu nemuzes pohodlne lehnout (a ikdyz mam nb tak ho porad prendavat, davat pozor na kabely...jeee desne otravne :-)) ale kulhanka jsem sfoukla aj jen v elektronicke podobe... Nocni hlidka tezce vede to jsem u toho uplne umirala smichy :-D :-D Kazdopadne si precti Cestu krve...tam si nechutnosti uzijes o jeje :-D
zdar praci :-D

T'Sal řekl(a)...

Právě, nemůže tam pořádně rozvést ty krásné intriky, což je škoda, protože on je zvládá bravurně.
Jop, také mám nb, ale on je největší problém ve Wordu ostatních textových editorech. Příliš bolestivý kontrast písma, bílá mi za chvíli rozežírá mozek, takže u toho moc dlouho nevydržím. V PC mám právě rozečtenou Cestu krve. První díl mě bavil, ale ten druhý už nějak vázne. Přijde mi to natahované, zbytečně tam sází jeden souboj za druhýnm, zatímco příběh vlastně vůbec nikam nesměřuje.

Anonymní řekl(a)...

kacha
Prosim prezij ten druhy dil!!!! ja vim je to nudne a misty zdlouhave,ale nenech se tim ubit!! konec fakt stoji za to :-)
nekde. kdesi ve vnitrnostech pocitace, se da nastavit kontrast a jas...takze to tolik neboda do oci...kdybys mela openSUSE tak ti popisu kde, ale evidentne mas Win...takze banan.
Na cestu krve pak navazuje (volne) Divoci a zli...hrdinama nee,ale v tom kde se to odehrava...

T'Sal řekl(a)...

Zkusím XDD Beztak jsem se na to teď chtěla vrhnout, když mám konečně čas.
Mno jo, já to nějak přežiji. Ono to stejně nebude jen kontrastem, ale tím celkovým zářením monitoru, do něhož musíš během čtení bez přestávky civět XD
Divoké a zlé jsem kdysi taky četla a opět si je nepamatuji XD Musím knížku přečíst vždycky tak dvakrát, abych si dlouhodoběji zapamatovala, o čem to je. Vím jen, že jsem se v nich lehce ztrácela.

Anonymní řekl(a)...

ja mam tyhle knihy upe hroozne rada a miluju ten jejich sarkasmus a suchy humor je to proste nadherny!!!!precetla sem uz vsechny knihy ale nemuzu sehnat kouzlo amberu:-(

Anonymní řekl(a)...

to sem ete jednou ja cetla si HANGMANA a VCHODY V PISKU?to je taky moooc hezky!!!

Anonymní řekl(a)...

zase ja...hele nemohla bys sem okopcit CHODBU ZRCADEL-tu taky nemuzu nikde najit:-( a KOUZLO AMBERU??plosim plosim moc rada bych si to precetla protoze ty predchozi dily sou proste uuuuuzasnyyyyyyy!!!!!!!!

Anonymní řekl(a)...

http://images.google.cz/imgres?imgurl=http://www.festivalfantazie.cz/avalon/zbrane/ZA12/images/za12corwin_rozhovory2.jpg&imgrefurl=http://www.festivalfantazie.cz/avalon/zbrane/ZA12/rozhovor.html&h=237&w=198&sz=23&hl=cs&start=26&tbnid=xTnGUleY6c68PM:&tbnh=109&tbnw=91&prev=/images%3Fq%3Ddworkin%2Bz%2Bamberu%26start%3D20%26gbv%3D2%26ndsp%3D20%26hl%3Dcs%26sa%3DN
to sem ete ja mimochodem sem misura...podivej se tam-na CORWINOVY SPISY

T'Sal řekl(a)...

Misura : Jop, Zelazny je nepřekonatelný autor. Pomalu si od něj pořizuji vše, co vyšlo v češtině.

Ani jedno jsem ještě nečetla. Vchody do písku jsem si nedávno koupila s několika dalšími jeho knihami, ale prozatím jsem se zasekla u Černého trůnu. K Home Is the Hangman (v češtině Vrátil se Kat) jsem se taky ještě nedostala. Je to v souboru povídek Chodba zrcadel, kde jsou i nějaké doplňující povídky k Amberu, tak čekám až přečtu celou sérii, bez toho jsem se trochu nechytala XD
Kouzlo Aberu tuším už není od Zelazneho, takže se mi do koupě moc nechce jít...asi to budu brát až jako poslední koupi XD

Okopčit...nascanovat to nepůjde kvůli vazbě a formátu, nechci si je zničit, a přepisovat to rozhodně nebudu XD Zkus internetová knihkupectví, tam se dají novější knihy sehnat snadno, občas narazíš i na starší kousky. Jinak zkus koukat do bazarů a aukcí ;)

Anonymní řekl(a)...

misura-3.oberonovu serii AMBER A CHAOS,PRVNI STIN AMBERU A KOUZLO AMBERU prepisoval john gregory betancourt ze zelaznyho zapisu a poznamek a porad to ma neco do sebe i kdyz je videt ze tomu neco schazi porad je to dobry.jinak diky za radu...a cetla si ME JMENO JE LEGIE?to je taky pekna knizka

T'Sal řekl(a)...

Zápisky ale nedokáží zajistit stejný styl psaní a to může udělat hodně. Časem se k tomu dostanu, ale až dám všechno ostatní. Odrazuje mě od toho totiž Černý trůn, na němž Zelazny spolupracoval ještě s dalším autorem a naprosto to postrádá jakékoliv tempo. To se Zelaznymu dřív nestalo. Vždycky se něco dělo, ale tady jsem už v půlce knihy a nic x_X
Taky ne XD Já četla jen sérii Amberu, Podvržence, Divomága, Prokletého Dilvishe, Tohoto Nesmrtelného a Jacka, Pána stínů.