úterý 6. listopadu 2007

Labyrinth

Ústřední postavou filmu Labyrinth je mladá dívka Sára, která velmi často utíká do své říše snů, aby tak unikla dle jejího názoru nelibé realitě, v níž se neustále musí podřizovat svým rodičům, hlavně pak své protivné maceše, a mladšímu bratrovi Tobymu.


I tento víkend je jí souzeno se o Tobyho postarat, zatímco se budou její rodiče bavit venku, což se jí samozřejmě nelíbí. Navíc se Toby rozplakal a vůbec není k utišení. Naštvaná Sára tedy vysloví přání, aby si ho odnesli skřítci a ona tak měla pokoj. Jenže jak si přála, tak se také stalo. Její bráška byl unesen na hrad krále skřítků Jaretha a pokud ho chce Sára získat zpět, musí projít rozlehlým, spletitým labyrintem, v němž se ukrývají mnohá nebezpečí, až do jeho středu, kde se nachází Jarethův hrad. Na cestu má však pouhých 13 hodin. Po uplynutí této lhůty se totiž její bratříček navždy promění ve skřítka.

Sára se cestou naučí něco o své osobnosti a o svých chybách a pozná nové přátele, kteří jí pomohou. Nemají to však vůbec snadné, protože Jareth nehraje čistou hru. Je rozhodnut dívce její snahu zmařit.

Už ani nevím kolik let to je, co jsem tento film viděla naposledy. Rozhodně je však jisté, že jsem si ho zamilovala už jako malé dítě. Král skřítků Jareth, jehož si zahrál zpěvák David Bowie, si mě ihned získal svým podmanivým hlasem a vůbec to kouzelné prostředí labyrintu mě chytlo u srdce. Neumíte si tedy představit mou radost, když se mi konečně podařilo sehnat českou verzi tohoto filmu.

Trochu jsem se obávala, že když se na to podívám po tak dlouhé době, dopadne to jako s mnoha dalšími filmy, které se mi kdysi líbily, avšak dnes u nich umírám smíchy a hodnotím je jako značně mizerný brak.

Přestože byl film natočen roku 1986 je jeho vizuální stránka poutavá i dnes, v době super moderních počítačových efektů. Výtvarné provedení všech loutek a masek, které se během filmu objevily, je provedeno s mistrovským umem, nad nímž jsem se musela nestále pozastavovat. A ani prostředí samého labyrintu, města skřítků či hradu nezůstávalo pozadu. Všechny ty barvy, roztodivné pohádkové bytosti a scenérie jsou pastvou pro oči, díky nimž je tento příběh ještě kouzelnějším.

To se ale nestalo, což jen potvrzuje kvalitu tohoto fantasy. O to více jsem ráda, že se k tomu teď můžu kdykoliv vrátit.

David Bowie měl sice trošku divný hlas, který se mi k němu příliš nehodil, ale časem si myš zvykne na horší věci. Navíc, během písniček je zde ponechána angličtina, takže se nedá říct, že bych byla o jeho nádherný hlas (trochu mi připomíná Atsushiho) nějak významně ochuzena. Konečně mě to také přivedlo k nápadu, si od něj něco sehnat, což jsem sice plánovla již dlouho, ale nikdy jsem se k tomu nedokopala.

A také jsem si při tom všem nostalgickém vzpomínání uvědomila, že jméno Sára, které jsem dříve hojně používala, mám nejspíš odsud O_O

Navíc teď koukám, že na motivy filmu byla vytvořena také hra a dokonce i pokračování v podobě mangy Return to Labyrinth, jíž vydalo nakladateltví Tokyopop O_O Kde se to dá sehnat???!






7 komentářů:

JR da Boss řekl(a)...

Uáááááááá, Labyrinth!!! To je už let, co sem to viděl, David Bowie tam je dokonalej. That brings back memmories... Skoro sem na ten film zapomněl...
Jinak na Amazonu maj Return to Labyrinth Volume 1 i Return to Labyrinth Volume 2, ale třeba scany jsem nikde nenašel, tak kdybys našla, tak poreferuj^_~

T'Sal řekl(a)...

Jr da boss: Taky na tebe padá nostalgie, co XD
Mno, objednávat nehodlám, ale snad se najde nějaká dobrá duše, která by mohla poskytnout nelegální cestou *naivní pohled*

Gladness řekl(a)...

*smeje se naivnimi pohledu az pada ze zidle*
Heh, jsem si rikala odkud je mi ten nazev povedomy... Po te poznamce s Tokyopopem jsem si vzpomnela, ze jsem to tam videla...
Btw, ze se i film se mnou nekdy podelis? XDDDDD

T'Sal řekl(a)...

Glad: Klidně podělím, ale to bychom se musely vidět XDDD
Něco se ti nezdá na mém naivním pohledu? *otrávená*

kuroyume řekl(a)...

Ten film naprosto miluji :)

T'Sal řekl(a)...

kuroyume : jj, je jen málo filmů, které se mi tak zaryly do podvědomí *_*

Nagat řekl(a)...

Return to Labyrinth... Ve svém pubertálním záchvatu David Bowie jsem našla scany z první kapitoly, nebo nějak tak. Nevím kde to bylo, protože je to hrozná blbost. Možná to najdu u sebe v pc, jestli to ještě nemáte, můžu vám je poslat (pokud jsem to nesmazala)